Håndholdt GPS

Jeg overvejer at anskaffe en håndholdt GPS fx Garmins GPS 72H. Den skal først og fremmest bruges som sikkerhed og afstandsmåling til nærmest kyst (er der andre praktiske måde at måle afstand på?)

Er der nogen der har (gode/dårlige) erfaringer med den, og/eller kan anbefale et alternativ jeg skal tjekke ud?

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
[OT] Hæ-hæ, fandt en hjemmeside med denne oversættelse af egenskaber:

"Satellitforbindelse hurtigt
Find vej ubesværet med GPS 72Hs høj følsomhed GPS-modtager. GPS 72H opfanget satellitsignaler hurtigt og sporer din placering i udfordrende forhold, såsom tungt trædækket eller dybe kløfter.

Brug på land eller vand
Dont bekymre dig om at miste denne GPS-enhed i drikken. GPS 72H flyder i vand, og dens IPX7 vandtæt til at modstå utilsigtet dunk eller plaske i søen. Hvad enten på vand eller jord, kan GPS 72H gemme op til 500 af dine foretrukne steder i hukommelsen og henvise dig til din destination (ingen gade eller terrænegenskaber maps).

.... Hvis du er i sejlsport, jagt eller fiskeri, kan du bruge 72Hs indbyggede himmelske data, som omfatter solopgang / solnedgang og et jagt og fiskeri kalender."

Jeg kan alt - når det lykkes.

 

Jeg har en håndholdt Garmin, dog nogle år gammel, og ikke samme model. (den hedder Venture)
Jeg synes det er lidt bøvlet, og skærmen er jo ikke ret stor, og bruger man læsebriller som jeg gør, skal de frem, for at kunne se noget, og betjene den.

Jeg vil anbefale dig at købe en "fastmonteret" evt med gps..

Min ser sådan her ud....

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 20-12-2015 14:56

 

.... bøvlet, og skærmen er jo ikke ret stor, og bruger man læsebriller .....

Jeg har samme problem ......

Kan du se hvor langt du er fra kysten - når man sætter garn, skal man mindst 100 meter fra kysten - eller skal man lave waypoints for at have noget at vurdere ud fra?

 


Jeg kan alt - når det lykkes.

Nej jeg kan ikke se afstanden til kysten, men om det er muligt i den du linker til ved jeg ikke, det er jo en nyere model.
I min er der kun et simpelt grundkort..
Så en "fastmonteret" med søkort i, ville jo nok være det der skal til., findes jo også med ekolod, så man kan klare sig med et instrument.


Vi prøver igen, i morgen --
Garmin 72h er en fremragende GPS hvis du bare skal sejle ture insætte waypoints og holde styr på loggen. den er ikke med kort men de store fyr og bøjer er med. Den er driftsikker og robust derfor holder den også samme pris i dag som da den kom ud. Brugerfladen er selvfølgelig totalt forældet og lettere besværlig.

Har du overvejet en tablet med søkort???

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Skrevet af rce0852 på 20-12-2015 13:58

Jeg overvejer at anskaffe en håndholdt GPS fx Garmins GPS 72H. Den skal først og fremmest bruges som sikkerhed og afstandsmåling til nærmest kyst (er der andre praktiske måde at måle afstand på?)

Er der nogen der har (gode/dårlige) erfaringer med den, og/eller kan anbefale et alternativ jeg skal tjekke ud?

 

Vil mene den valgte GPS er ok til det beskrevende formål. Metoden har dog den ulempe du først have et waypoint på kysten ret ud for stedet hvor du har planlagt og sætte dine ned. For og være nogenlunde sikker på at "trollen" ikke kommer efter dig, bør du nok lægge 20 meter ekstra til grundet GPS'ens måleunøjagtighed.

Der findes også kikkert lasermålere der kan måle 100 meter meget præcist, desværre kræver de en flade ca. 1m2 til og reflektere strålen på for man er sikker på og kunne opretholde nøjagtigheden og det er nok ikke F****** nemt og finde rundt på kysterne uden selv og skulle ind og placere fladen først.  

http://www.kikkert-teleskophuset.dk...m%C3%A5ler

Selv bruger jeg en vinde med 150 meter mærket muresnor, som jeg fæstner i land med en almindelig teltpløkke. Metoden er rimelig hurtig og meget præcis når der sættes fra en jolle. Ulempen er så man skal i land en gang til og bjærge pløkken.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif (Nitter??)

Jeg kan læse du har gjort nogen overvejelser, som ligge ret tæt på dem jeg går med.

Den med 150 meter snor på en garnvinde elsker jeg simpelthen. Desværre (heldigvis!) er min jolle en LM16 damjolle, som stikker ca 65 cm + det løse. Så kan jeg jo bare tage waders på, men dem er jeg af forskellige årsager modstander af man bruger når man er i båd.

Laser-afstandsmåleren tror jeg desværre ikke så meget på. Jeg har selv arbejdet en del med sådanne, på ~10 gange kortere afstande. Og det voldte såmænd problemer nok, med at ramme faste genstande så der kom et reproducerbart mål ud af det. Desuden tror jeg en måler til denne afstand koster i nærheden af en fx. Garmin GPS 72H, som kan bruges til mange andre ting. (Ølåbner kan de begge bruges til)

Kuriosum: Mole-ekspertisen anbefaler bl.a., at man blot går ind på 2 meter vand - så passer afstanden til kysten!!!! Det gør den så måske på den nordvendte kyst, men på den modsatte er der altså væsentlig dybere.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Skrevet af rce0852 på 22-12-2015 15:20
Hej Leif (Nitter??)

Den med 150 meter snor på en garnvinde elsker jeg simpelthen. Desværre (heldigvis!) er min jolle en LM16 damjolle, som stikker ca 65 cm + det løse. Så kan jeg jo bare tage waders på, men dem er jeg af forskellige årsager modstander af man bruger når man er i båd.

Laser-afstandsmåleren tror jeg desværre ikke så meget på. Jeg har selv arbejdet en del med sådanne, på ~10 gange kortere afstande. Og det voldte såmænd problemer nok, med at ramme faste genstande så der kom et reproducerbart mål ud af det. Desuden tror jeg en måler til denne afstand koster i nærheden af en fx. Garmin GPS 72H, som kan bruges til mange andre ting. (Ølåbner kan de begge bruges til)

Kuriosum: Mole-ekspertisen anbefaler bl.a., at man blot går ind på 2 meter vand - så passer afstanden til kysten!!!! Det gør den så måske på den nordvendte kyst, men på den modsatte er der altså væsentlig dybere.
  1. Nej det duer ikke og gå på land med en LM16 damjolle. Der skal ikke ret meget pålandssø til før det vil knibe gevaldigt og få vand under kølen igen ene mand. Det kan bedre gå med min lette 16 fods planende alujolle med påhængsmotor. 
  2. Klogt du ikke ifører dig vaders i en jolle, hvis du er så uheldig og "gå" udenbords, det ligegyldigt om du har redningsvest på eller ej. Det er desværre før set en person har mistet livet under de omstændigheder.
  3. De "laser" målere jeg har linket til (- den helt billige), har faktisk alle en indbygget kikkert med et kryds som man sigter med. De virker utroligt godt og præcist når man har en flade og ramme men fladen mangler jo. Det er ret beset ikke en laser der måles med, men en usynlig infarød stråle der ikke kan skade folks syn hvis man rammes i øjet. 
  4. Ved ikke hvem omtalte bolværksmatros er, men kender da adskillige steder her i fjorden hvor der er undervands skrænter med en hældning på over 45 grader helt inde ved kysten. Der kan så godt være 10 meters vand bare 10 meter fra kysten, det er faktisk mest bundforholdene og strømmen der bestemmer hwon og hvorledes .............. Så omtalte udsagn en holder ikke en "meter" i byretten sammen med "trollen".    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Gad vide om denne her kan bruges - prisen er da overkommelig:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/crane-sports-power-golf-rangefinder-884/


Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis