Håndholdt GPS

Jeg overvejer at anskaffe en håndholdt GPS fx Garmins GPS 72H. Den skal først og fremmest bruges som sikkerhed og afstandsmåling til nærmest kyst (er der andre praktiske måde at måle afstand på?)

Er der nogen der har (gode/dårlige) erfaringer med den, og/eller kan anbefale et alternativ jeg skal tjekke ud?

 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg overvejer at anskaffe en håndholdt GPS fx... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af rce0852 på 22-12-2015 20:17
Gad vide om denne her kan bruges - prisen er da overkommelig:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/crane-sports-power-golf-rangefinder-884/
 

Kender den ikke. Der opgives ikke nogen toleranger for hvor (u)præcis den er, derfor er jeg meget tvivlende da det ligefrem "dufter" meget upræcist.

Men set ud fra et andet synspunkt, vil det vel koste under kr. 200 og lave nogle praktiske forsøg med kalorius.

Du kunne jo også prøve og smide en email i hovedet på dem og spørge til tolerangserne for en måling over 100 meter.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den kommer mellem jul og nytår - så må vi se .......

Jeg kan alt - når det lykkes.
Skrevet af rce0852 på 23-12-2015 00:20
For ~200 kr har jeg bare købt den. Den skal bare måle med ca. samme tolerance som gps. Vores bro er 90 meter lang, så jeg har en god mulighed for at teste den ind mod noget strand ......

Ja ok. Glæder mig til og høre hvordan forsøget falder ud. 

God jul. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej rce og Nitter
Jeg har brugt en håndholdt GPS lidt - men uden at få ret meget overblik ud af det.

På sommerturen (Sverige som skrevet om et andet sted http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/200231   ) brugte vi Navionics på en alm. smartphone 
- Man betaler et abonnement på cA. 250 kr/år for Navionics - det er overkommeligt.

DET var smart og overskueligt selvom skærmbilledet er temmeligt lille. Telefonen skal bare anbringes, så den ikke har meget sollys på skærmen - så er det meget klart at følge med i hvor man ligger henne.
MVH A

PS - havde en Motorola 2G og skærmbilledts størrelse var brugbart - NU skiftet til en SonyAqua4M som skulle være lidt vandtæt - den første kunne ikke tåle at ligge i lommen når jeg skyllede tøj - underligt ;-)  


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce

Så kom min afstandsmåler (batteriet er et lille AAA)

Den er beregnet for golfspillere og kan måle afstanden på to måske tre måder:
1. Golfflag er åbenbart lige høje på alle golfbaner (jeg ved nada om golf), og den kan beregne afstanden ved at man sigter på flaget og stiller et par streger som angiver top og bund på den flagstang man sigter på
2. Man kan manuelt fortælle den højden på den genstand man sigter på, og stille et par streger som angiver top og bund for genstanden man sigter på.
3. Den lader vi lige ligge lidt ....

Højden kan angives i spring på 0,1 m, så hvis højden på genstanden er ~1 meter og afstanden ~100 meter bliver usikkerheden pænt stor (~10 meter til hver side). Men, heller 10 meter mere til land end det modsatte.

Nu mangler jeg så lige at prøve den i praksis - skal lige overveje hvilke genstande på strandbredden der er praktiske at benytte.


 


Jeg kan alt - når det lykkes.
Hej rce

Jeg troede at en sådan afstandsmåler havde noget med laser at gøre. Det har det måske slet ikke.

Det du fortæller, lyder som om at det din "Afstandsmåler" gør, er at fortælle din noget om vinklen.

Altså vinklen mellem top og bund af en stang/ting, som du skal kende højden af.

Hvis jeg har forstået dette rigtigt, så kan du jo på søkortet se hvor høj en bakketop er, og så får du afstanden eller søkort viser højden - fyrtårne mv.

Desuden kan du bruge den til et godt gæt, ved at tage højden af et hus - højden på en vindmølle (som du skal kende ca-højden på) og du kan også bruge højden på master på alm sejlbåde, og gætte på at den er 8 m for eksempel.
Hvis det ser ud til at være en stor båd, så skal du måske anslå højdne til 10-12 m.

OG - hvis du starter med at vide hvor du er helt præcist (fordi du ligger ved et kendt sømærke og kan se en vindmølle), så kan du A-først finde ud af hvor høj din Vindmølle (eller en anden ting) er - B bagefter beregne hvor tæt du er kommet efterhånden, fordi du jo nu kender højden på møllen.

Hvis du vender den på siden kan du måske også måle ud fra ting, hvor du kender længden - ?

I gamle dage brugte man også en sekstant til vinkelmåling på samme måde - og så med lidt beregning med sinus til Vinkel, fik man afstanden.

Interessant og sikkert meget praktisk, fordi det er så enkelt.

Personligt bruger jeg meget ofte et godt gammeldags silvan spejlkompas til en hurtig pejling, som jeg kan strege direkte ind i søkortet. Jeg får jo vinklen mellem Nord-og-pejling. Det er Hurtigt og praktisk, fordi det kan bruges i den lille båd, vi sejler i - her vipper alting hele tiden, så det skal være nemt.

God Nyt-hår ;-) - A

To ulykker kommer sjældent alene.
#Ellida

Jeg havde ikke læst så meget på varens beskrivelse inden jeg bestilte den, dog var jeg godt klar over det ikke var en afstandsmåler som de laser/infrarøde jeg også har brugt i forbindelse med opmåling af bygninger. Men til den pris syntes jeg ikke det kunne gå helt galt.

Jeg tænker også det vil være muligt at bruge den vandret - det er begrænset område jeg sætter garn i (Føns Vig), så det burde være muligt at finde nogle fix-punkter langs stranden jeg kan bruge som den ene katete i trekanten den må bruge i beregningen af den anden (tangens). Jeg skal nødvendigvis bruge nogen umiddelbart på strandbredden ud for min placering (bredden på en bådbro, højden på et menneske, .....) Det må være til at finde ud af.
Når først man har brugt den nogle gange, tror jeg i øvrigt man hurtigt lære at bedømme 100 meter - men afstand over vand snyder ofte.



Jeg kan alt - når det lykkes.

Hej rce

Jeg forstår ganske glimrende hvad du tænker på.
Her hvor vi selv "tutter rundt" - ved Fjellebroen, er der nogen sjove grunde, og indsejlingen er snoet i Nakkebølle fjord.
Vi sejler desuden gerne "indenom" Rødlok - men selv i nydeligt solskin, kan det være svært helt præcist at bedømme hvor man er. Vi kigger på farven af vandet, diverse sømærker og "stor hvid bondegård" og "lille dukkehus" og kompas-pejling til en skorsten - og det er alligevel meget nemt at tage fejl.
Vi kigger også ind på stranden og prøver at holde 100m afstand. Alligevel bliver man hurtigt i tvivl.
Hvis det så blæser lidt og man ikke kan bedømme vanddybden fordi de små bølger er mørkeblå, og ikke afslører om der er sandbund, så er det ekstra svært.

Til en nøjagtig pladsbestemmelse skal du bruge mindst 2 oplysninger - det kan gøres på flere forskellige måder:
A - Afst+pejling: Afstanden fra bådebro + kompaspejling til bådebro

B- Afst+Afst til 2 ting som ligger i to forskellige retninger: F. eks. 200m. fra bådebro mod øst + 8oom til kirken mod Nord.
Jeg vil gætte på, at denne pladsbestemmelse ikke er særlig præcis og også lidt besværlig at lave.

C - kompaspejling + Kompaspejling - helst i to retninger som går mest muligt vinkelret på hinanden.

Jeg vil tro, at du hurtigst finder en sikker bestemmelse af dit "sted" med to kompaspejlinger (C ). Det kunne være til pynten af Føns vig + til den Kirke som I har liggende i Føns. 
Med to kompaspejlinger kan du lynhurtigt slå to streger i kortet - slut. Du skal ikke engang regne med misvisning.
Jeg gør sådan:
Jeg pejler med håndpejlekompasset, indstiller "rosetten"  og kan jeg  lægge pejlekompasset på kortet og tegne streg ved kanten. Så er der een "stedlinie" - og det gentager jeg i en retning helst nogenlunde på tværs af den første. Hurtigt og ret præcist.
Jeg har et alm. søkort med et lag plastik limet på - det er den slags som bibliotekerne bruger til bøger.
Så slår jeg stregen med en kuglepen - og bagefter kan jeg gnide det væk med spyt på fingeren.
Hurtigt og enkelt.

Men det var bare "min bedste" metode - du skal naturligvis eksperimentere dig frem til hvad du synes er bedst for dig.
MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af rce0852 på 31-12-2015 00:55

Så kom min afstandsmåler (batteriet er et lille AAA)

Den er beregnet for golfspillere og kan måle afstanden på to måske tre måder:
1. Golfflag er åbenbart lige høje på alle golfbaner (jeg ved nada om golf), og den kan beregne afstanden ved at man sigter på flaget og stiller et par streger som angiver top og bund på den flagstang man sigter på
2. Man kan manuelt fortælle den højden på den genstand man sigter på, og stille et par streger som angiver top og bund for genstanden man sigter på.
3. Den lader vi lige ligge lidt ....

Højden kan angives i spring på 0,1 m, så hvis højden på genstanden er ~1 meter og afstanden ~100 meter bliver usikkerheden pænt stor (~10 meter til hver side). Men, heller 10 meter mere til land end det modsatte.

Nu mangler jeg så lige at prøve den i praksis - skal lige overveje hvilke genstande på strandbredden der er praktiske at benytte.


 

Ja det anede mig nok den er baseret på vinkelmåling. Det betyder desværre nok også, der skal være nærmest fladt for du kan betjene den fra en lille jolle.    

Men du kan jo stadig smide din vager og sejle ind på stranden og foretage målingen derfra. 

GPS metoden er formodentelig den der er nemmest og bruge, når du først har nogle waypoints fra stranden du kan gå ud fra.

Fortsat godt nyår. 

PS. Du kan jo også bruge tingesten mellem to sten der ligger på stranden, når afstanden er kendt. Der er jo ingen der siger det er højden du skal måle vinklen på. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis