Gl. loftbjælker.

Vi har netop købt et gl. hus (fra 1890), og der er selvfølgelig en del ting der skal laves.
I stuen er der 4 loftbjælker på 7.70 m. de var beklædt med en form for pap, dette har vi fjernet, men der sidder en masse rester, som ikke lader sig fjerne umiddelbart. Desuden er de ikke særlige pæne at kigge på. Er der nogen der har en god ide, til hvordan man kan få det kønt, da vi jo gerne vil have loftbjælker i stuen. På forhånd tak for hjælpen.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg er den lykkelige ejer af en lign. ejendom (1820) og har været samme tur igennem.

Desværre så er der kun en vej frem og det er hårdt arbejde. Start med at slibe bjælkerne ned vha. diverse slibe maskiner (båndpudser, trekantsliber mv.) og slibe dem ordentligt ned. Vi behandlede vores bjælker med linolie bagefter, da vi ikke ønskede dem lakerede.

Så god arbejdslyst, jeg husker stadigvæk hvor hårdt det var for ryg og arme.

HUSK endelig masker og briller, da man jo' går med ansigtet vendt op af.

Er der meget maling mv. på bjælkerne kan man evt. benytte sig af diverse malingsfjernere, kaustik soda mv. Disse er dog ikke særlig effektive overfor "gammelt" oliebaseret maling, her hjælper det at slibe det af og dryppe et par dråber lampeolie på sandpapiret, da man så undgår at malingen sætter sig i "kager" og man slipper for at skulle skifte skive/papir konstant (endnu en dyrkøbt erfaring;-)).

Mvh.

Trine
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Jeg er den lykkelige ejer af en lign. ejendom (1820) og har været samme tur igennem.

Desværre så er der kun en vej frem og det er hårdt arbejde. Start med at slibe bjælkerne ned vha. diverse slibe maskiner (båndpudser, trekantsliber mv.) og slibe dem ordentligt ned. Vi behandlede vores bjælker med linolie bagefter, da vi ikke ønskede dem lakerede.

Så god arbejdslyst, jeg husker stadigvæk hvor hårdt det var for ryg og arme.

HUSK endelig masker og briller, da man jo' går med ansigtet vendt op af.

Er der meget maling mv. på bjælkerne kan man evt. benytte sig af diverse malingsfjernere, kaustik soda mv. Disse er dog ikke særlig effektive overfor "gammelt" oliebaseret maling, her hjælper det at slibe det af og dryppe et par dråber lampeolie på sandpapiret, da man så undgår at malingen sætter sig i "kager" og man slipper for at skulle skifte skive/papir konstant (endnu en dyrkøbt erfaring;-)).

Mvh.

Trine
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak for hurtigt svar.
Det var jo desværre det Jeg frygtede :-)

Og rigtig god weekend.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også