Belysning uden 220v

Jeg har et lille kælderrum til min lejelighed, men der er ikke noget strøm dernede, så der er ret mørkt.

Kan nogen foreslå en løsning på dette? Jeg har selv tænkt på:

Olielampe (kan ikke lide brandfaren, og det lyser ikke nok synes jeg)

brændselsceller (nem at 'lade op' med methanol, men dyr hvad jeg har set)

Solcelle + batteri (der er et lille vindue)

 

Jeg er selv mest lun på en lille solcelle der lader et lidt større batteri op som så driver nogle LED pærer rundt omkring, men er der nogen der har et konkret forslag til hvad man lige kan købe?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det jo et spørgsmål om hvor meget lys du mener der skal til 

Er det for bare at finde rundt i "rodet", skal du sidde og læse, eller skal du arbejde som urmager  

Hvis det ikke kræver det store, ville jeg måske klare mig med en almindelig camping batterilampe  klik her også 

Du kan selv google flere udgaver. 


Ønsker du en mere permanent løsning, ville den bedste løsning nok være at få trukket et kabel så du har strøm, men ellers kan et bilbatteri og en 12 volt lampe holde ufatteligt længe, inden det skal lades op igen. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svaret. Jeg kunne faktisk godt tænke mig en moderat mængde lys til at arbejde en smule. Dog ikke som urmager

Bilbatteri er ikke en dum ide sådan set - kan man få nogle solceller der kan lade sådan et?

Jeg fandt faktisk det her: http://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/Campingkit_solceller/Camping_kit_80_%2825W_-_80Wh_batteri%29

ikke dårligt - der er pærer og det hele med. Havde dog håbet på noget til under 1000, men det går nok.

Er der andre gode forslag ellers?

 

edit: den er bestilt nu

Var det mig ville jeg købe en opladelig håndlampe, jeg har en på arbejde den giver et fantastisk godt arbejdslys, og kan køre 4 timer på en opladning.
(der er flere trin på lysstyrken)
Så kan du jo oplade den oppe i lejligheden, der er både lader til 230 volt samt en til bilen, med "cigarstik"

Det er sådan en jeg har, findes måske billigere...

www.greenline.dk/k/led-paer...slampe-20w


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har prøvet at købe et solcelle panel der skulle drive en enkelt udendørs lampe.
Den fungerede fint om sommeren, men om vinteren kunne den ikke nå at oplade batterierne på de korte overskyede dage, med det resultat at lampen kun kunne brænde et par timer.
Det næste er at de batterier der næsten altid sidder i den slags lamper, er noget skod, og skal de skiftes til nogle gode, skal man typisk have gang i loddekolben, hvis man overhovedet kan skille lampen ad uden at bruge vold 

Almindelige batterier (som passer i de lamper jeg linkede til) kan jo også købes som genopladelige i en god kvalitet, og så kan du have to sæt, så det ene altid er opladet (ligesom man har det til skruemaskinen).

Men den som Je_ns linker til er da helt genial, til det formål.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg skal nok ikke have lamperne kørende mere end 1 time eller 2 om ugen, så jeg tror godt at selv om der er meget lidt lys dernede så skal batteriet nok kunne nå at blive ladet op til det. Arbejdslampen er også en god ide, men jeg vil gerne kunne sætte flere lyskilder op for at få et ordentligt lys også.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis