Betongulv i stald suger lufttfugt

Jeg har et ældre staldgulv i en hestestald hvor der er betongulv der suger luftfugtigheden til sig. Der er ligesom to slags gulv, det ene bliver sjask vådt, som hvis det regnede indendørs, når luftfugtigheden udenfor er høj, det andet er helt tørt. Det er i samme rum!

Jeg kan ikke rigtig finde noget om dette online. Er der noget jeg kan behandle gulvet med, som hjælper på dette?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vand på gulvet kan komme to steder fra: Fra oven eller fra neden.
Jeg tror det kommer fra oven som kondensvand. Altså når luftfugtigheden er stor og gulvet er koldt, dannes der kondensvand på gulvet. At der er forskel på de to betongulve kan skyldes at det ene gulv er tættere i betonen end det andet. På det gulv som er tæt vil kondensvandet lægge sig oven på, hvorimod det mindre tætte (porøse) gulv suger vandet til sig, og det ser så ud som om det er tørt.
Der er osse den mulighed at der er isoleret under det våde gulv. Derved vil det somme tider være koldere end det uisolerede, og derfor danne mere kondens. Det er koldere fordi jordvarmen ikke trænger igennem isoleringen.

Venlig hilsen
Knud
Få et stykke plast lagt ud på et stykke af gulvet, så kan du se op det er opstigende fugt, eller det kommer ovenfra.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er pga. kondens,
2 løsninger:
1) Bank det hele op, isoler ordentligt, og støb nyt. Kræver meget arbejde og en del recurser, men billigst i længden energi-messigt (går ud fra du skal bruge det til andet end dyr nu).
2) Lev med fugten, og sørg for bedre opvarmning af rummet, hvilket vil koste dig en del knaster på den lange bane.

 

Tusind tak for jeres svar.
Jeg skal ikke bruge det til andet end stald, så absolut ingen opvarmning ;-)

Det er bare generende at der bliver så vådt, at jeg håbede der var en let og knap så dyr løsning
Annonce
Igang med noget kobber-rør, en stak øl-dåser, sort spray-maling, lidt plexiglas og 1-2 lavenergi blæsere.
Så kan du lave din egen sol-varmer til luft, så kan du få varmet rummet op for få småt med energi.

 

Nej for der må ikke være varmt i en hestestald. Der må højst være 2-5 graders forskel på inde og ude. Desværre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også