Haralds skrald !

Hej folkens.

Vil bare lige indsætte en " advarsel " omkring HN's billige " stænktætte " afbrydere til næsten ingen penge.

Da jeg udskiftede beklædningen på den ene gavl for et par år siden i sommerhuset brugte jeg sådan en fætter til konstantlysafbryder - den var jo billig. Den sidder udendørs ikke langt fra Vesterhavet - men derfor burde den jo være tæt nok til at holde saltluften ude.

Nu skal jeg til at udskifte den for anden gang - virker ikke mere, noget skrammel.

Det bliver så til en Opus fra LK - koster 7-8 gange så meget - men er bedre kram  og holder nok længere tid.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja eller den gamle NES serie, du ved drejeafbryderen. Det er kram.

fase

Kunne ikke være mere enig. 
og så er de hamrende dårlige at montere...
Jeg har dog haft et par stikkontakter siddende i mit skur i 3 år nu... når de først sidder der, så kan de jo holde så længe de kan  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Helt enig, nu er det jo ikke kun Harald Nyborg, der har de skrammel kontakter, men når en vandtæt kontakt koster omkring en tyver, siger det jo nok lidt sig selv, at det ikke er kvalitet.

Som nævnt længere oppe i tråden, laves der stadig de gode drejekontakter, det er kvalitet, men jo så ikke billige forstår sig.
http://www.greenline.dk/k/elartikle...cgod-AYLGg


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af EISOE på 17-12-2015 19:05

Vil bare lige indsætte en " advarsel " omkring HN's billige " stænktætte " afbrydere til næsten ingen penge.

Da jeg udskiftede beklædningen på den ene gavl for et par år siden i sommerhuset brugte jeg sådan en fætter til konstantlysafbryder - den var jo billig. Den sidder udendørs ikke langt fra Vesterhavet - men derfor burde den jo være tæt nok til at holde saltluften ude.

Nej, det burde den vist ikke:

http://www.harald-nyborg.dk/p6108/kipkontakt-staenktaet

• Tæthed: IP44.

"IP44 Stænktæt
IP3x/-4x betyder, at armaturet ikke må have åbninger, hvor man kan stikke et objekt med 2,5 mm/1,0 mm diameter ind. Testen udføres med ståltråd i rigtig diameter med defineret kraft (3 N/1 N). IPx4 betyder, at armaturet skal tåle vandsprøjt fra alle kanter. Testes med normeret sprøjteapparat. Armaturet bliver normalt ikke lavet vandtæt men med et vandledersystem, som hindrer vand i at nå elektriske dele og sørger for, at vandet også render ud igen."

Kilde: http://glamox.com/dk/ip-klassificering

Hvis en kontakt skal holde i et miljø med salttåge, så skal den være luft og vandtæt, efter min ringe vurdering.

 

 

Det har du jo så ret i - og havde jeg gravet lidt mere i min hukommelse vidste jeg det også godt

Det er en meget højere IP-klasse vi skal have fat i hvis det skal være luft og støvtæt - nærmest eksplosionssikkert materiel - og det er ikke til at betale sig fra.

Så jeg må nok leve med at skifte lidt oftere i sommerhuset end herhjemme.

Opus er " kun " IP44 ligesom den fra Harald.

Drejeafbryderen er så IP 55 så måske man skulle ofre de par hundrede for sådan en svend.

Går den Opus jeg sætter op lige så hurtigt bliver det en drejeafbryder næste gang.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af EISOE på 18-12-2015 12:54

Det er en meget højere IP-klasse vi skal have fat i hvis det skal være luft og støvtæt - nærmest eksplosionssikkert materiel - og det er ikke til at betale sig fra.

Så jeg må nok leve med at skifte lidt oftere i sommerhuset end herhjemme.

Opus er " kun " IP44 ligesom den fra Harald.

En mulighed er vel sev at konstruerer en tæt kasse til den.

Eller finde noget med de kontakter man betjener gennem blød og ofte gennemsigtig plastik:

http://www.maddock.ie/cockpit-switch-water-protected-f-handlebar-on-off-30cm-cb.html

 

 

Skrevet af GammelHus på 18-12-2015 13:01

En mulighed er vel sev at konstruerer en tæt kasse til den.

 

 

Gammelt hus.

Det vil ikke hjælpe at konstruere en tæt kasse til den. IP44 er tæt nok. Det det drejer sig om, er de materialer, afbryderen er lavet af .

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 18-12-2015 13:07

Gammelt hus.

Det vil ikke hjælpe at konstruere en tæt kasse til den. IP44 er tæt nok. Det det drejer sig om, er de materialer, afbryderen er lavet af .

Tjah....

Sidst jeg skiftede skilte jeg afbryderen ad med vold - og den var rustet indeni - så jeg er overbevist om at det er den saltholdige luft der er synderen.

Der er intet af metal, der holder derude - heller ikke rustfrit.

Skal det være metal er pulverlakeret alu eller rustfrit noget af det bedste - eller varmgalvaniseret.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af S. Fabrin på 18-12-2015 13:07

Gammelt hus.

Det vil ikke hjælpe at konstruere en tæt kasse til den. IP44 er tæt nok. Det det drejer sig om, er de materialer, afbryderen er lavet af .

Men er det ikke sådan, at hvis man tænkte sig, at man tog et sug af en cigar, og så pustede røgen ind af de huller ledningerne kommer ind, så vil røgen komme ud mange steder?

 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis