Ændring af 2 strenget gulvvarme til 1 strenget

Hej

Har for nyligt fået lavet gulvvarme i kælder, der er 3 rum, hvor det er lavet sådan, at 2 rum, (stort rum og WC   er på 1 streng, samt 1 mindre rum der har sin egen streng. ( Der er ikke nogen dør til dette rum.) det er total set et 2 strengs system.

Det er vandbasetet.   Har prøvet at stille termostaten med store temperatur forskelle i de 2 rum.

Problemet er der er 1 termostat i  hver af de 2 rum, men det modarbejder hinanden, med det resultat at der ikke er varme i gulvet, i det ene rum.  Vel gerne høre om der er nogle kloge menesker, der ved om man kan få systemet til at fungere som var det 1 streng, eller det kan komme til at køre sammen som en helhed.  Måske nogle andre forslag.    WWS manden havde ingen ideer.

BL

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg er ikke helt med. Du kan ikke lave gulvvarme med et direkte 1-strengs varmeanlæg, hvorfor dog skulle vandet sive igennem gulvslangerne.

Mener du at du har 2 varmekredse med hver sin shunt? Har de egen pumpe? kører pumpen med konstant volumenstrøm eller tryk?

har du et diagram over anlægget?

Ja du har helt ret, Det er nok mig der ikke har styr på det, i de 2 rum er der en slange hvor de 2 ender, der fastnet til elektronikken, der er det samme i det andet rum, de 2 rør er to uafhengelige stykker, så der er 4 ender der er monteret på elektronikken. Har ingen diagram over anlægget.

Det fungerer fint, der ville sikkert ikke være nogle problemer, hvis der var en dør, men det er ikke muligt.  Fejlen er det skulle have været en vandforbindelse der gik gennem alle 3 rum.

Prøv at tegne et diagram. I fx paint (standard program på PCér) vil du kunne skitsere rum størrelser og hvordan der er trukket rør, radiatorer og termostater.

Jeg tror det vil hjælpe en del på forståelsen... Alternativt vil billeder måske også hjælpe på at forstå dit system.

Et et strengs anlæg er hvor der kun køres et rør rundt i systemet og radiatoren er tilsluttet med både tilgang og afgang til samme rør. Og ligeledes med den næste radiator.

Et to strengs har du en streng hvor der føres varmt vand frem og et andet rør til retur vandet. Her er alle radiatorernes fremløb tilsluttet det varme rør og afgangene til retur røret.

To meget forskellige systemer. Og et et strengs anlæg er ikke noget man har etableret i rigtig mange år... det er ikke særlig funktionelt og kan være svært at få ordentlig varme yders i strengen....

MVH Njord :-)

MVH Njord

Velkommen på LDS Der er nogle varmeanlæg der hedder >1 strengs anlæg< Jeg tror det er der kæden hopper af, det her er gulvvarmeanlæg.
Jeg er tror at i misforstår B Lo Jeg er sikker på at han har ganske almindeligt gulvvarme udlagt i 2 strenge, hvor den ene streng dækker et stor rum og WC. Og sidste streng et mindre rum Hver streng styres af sin egen termostat. Hertil tror jeg at jeg har forstået det rigtig.
Da der ingen dør er imellem rummene trænger varmen ind fra det ene rum og termostat fortæller at det er varmt nok.
Nu spørger han om man kan få det sådan at det hele kører på 1 streng, eller man kan styre det anderledes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er to strenge han vil have til at være kun en streng, så har han jo en mulighed i at koble om ude ved fyret.
Her skal han tage retur løbet fra kreds et og sætte det på fremløbet for kreds 2. Og så skal han enten lade den ene termostat være indstillet meget højt, eller fjerne den. Det sikrer vandet altid passerer her. Den andne termostat vil nu styre den dobbelte gulvvarme kreds.

Hvis gulvvarme kredsene er meget store kan der blive nogle kapacitets problemer.... men det er jo en anden sag :-)

Ovenstående gælder for anløb med mekaniske termostater monteret på strengen.

Er der en styring ude ved fyret, så skal han blot anvende en enkelt føler og lade den styre begge kredsene, det klares med at begge servoer forbindes til samme styrings enhed (dobbelte ledninger) og så er sagen klaret :-) Her skal der ikke laves mekaniske ændringer på selve gulvarme kredsene.

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis