Thuja fra frø?

Jeg har sået nogle frø af Thuja occidentalis 'Brabant', og de er spiret fint og hurtig.

Kan det bruges det der kommer op? Jeg tænker at det måske er lidt som med æler, at man ikke ved hvordan afkommet falder ud, men at det sjældent ligner forældrene?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, som med alle frø, sten og kerner fra planter, træer og buske,vil afkommet ofte skille sig ud fra moderplanten, fordi de også indeholder genetisk materiale fra deres "far". Derfor er podning, en af 3 måde at opretholde sorter på. Podning foretages ved at pode grene af den ønskede type over på "roddonorer", der fungerer som podeunderlag. Frø fra thuja er meget grovillig på vores breddegrader - men du skal nok påtænke at der går 10-12 år inden du har en hæderlig hæk. Om den da på sigt kan trives på din hjemegn - for det er langt fra sikkert, især ikke i kystnære blæsende områder. Men se dig omkring - gror der thuja er mulighederne gode. Held og lykke med foretagenet. :-)

Skrevet af GammelHus på 15-12-2015 14:27

Ja det er jo en tidskrævende proces at dyrke den slags, i forhold til ens egen livslængde. Så derfor vil man jo gerne undgå at dumme sig.  Men det her var bare en ide og eksperiment. Måske skal jeg ikke gøre ret meget mere ved det. De Thuja er vist også ret lette at formere ved stiklinger?

Sådan ser frøplanterne ud nu efter ca. 2 måneder:

De er fine ud :-) Og plant dem da endelig ud (et beskyttet sted) når den tid kommer - så kan andre måske nyde dem til sin tid. Og hvem ved - det hænder jo at man kan være heldig med en ny sort eller at planten har muteret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis