Problem med brændekløver

Hej

Jeg har en brændekløver ala, den på billedet

Den er nu begyndt at drille lidt, når den skal kløve, kører den som den skal, men når kniven skal retur, lyder den belastet, og efter 30-40 minutter kan jeg ikke holde hånden på motoren, så den bliver pænt varm.

Er der nogle der har et bud på hvad problemet kan være ?

Det skal siges, at olien er skiftet, og bevæglige dele er ny smurte.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er næsten ingen tvivl om at din hydrauliske skifteventil er blevet træt. Eller der sidder noget der skal slå den i neutral når den når toppen. Hvis ikke det rammer vil den arbejde konstant på at få den op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af Neubert på 15-12-2015 10:19

Hej

Jeg har en brændekløver ala, den på billedet

Den er nu begyndt at drille lidt, når den skal kløve, kører den som den skal, men når kniven skal retur, lyder den belastet, og efter 30-40 minutter kan jeg ikke holde hånden på motoren, så den bliver pænt varm.

Er der nogle der har et bud på hvad problemet kan være ?

Det skal siges, at olien er skiftet, og bevæglige dele er ny smurte.

Det er formodentelig rimeligt simpelt. På en sådanne dævl er det hydrauliktrykket der holder stemplet/spaltekniven oppe. Det sker ved at når stemplet er i top er ventilen stadig en smule åben i stillingen op. Den stang der sidder fra ventilen og går op til spaltekniven er sikkert ude af justering (for lang). Prøv og kør, træk og tryk lidt arrengemanget, så skulle du gerne kunne regne ud hvor det er det går galt.

Nu skriver du at motoren bliver varm, det er vel forhåbentelig ikke pumpen du mener siden der er blevet skiftet olie ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nu skriver du at motoren bliver varm, det er vel forhåbentelig ikke pumpen du mener siden der er blevet skiftet olie ??? 

Nej det er elmotoren der bliver varm.

Jeg har prøvet at makke lidt med justering af stangen op til kniven, men uanset hvordan jeg har justeret det, lyder den stadig anstrengt når kniven skal retur.

Kan det være ventilen der er slidt så den evt ikke er helt tæt imellem frem og retur ?

Mvh
Martin

Skrevet af Neubert på 16-12-2015 09:03

Nej det er elmotoren der bliver varm.

Jeg har prøvet at makke lidt med justering af stangen op til kniven, men uanset hvordan jeg har justeret det, lyder den stadig anstrengt når kniven skal retur.

Kan det være ventilen der er slidt så den evt ikke er helt tæt imellem frem og retur ?

Ja ok med motoren. Havde det været pumpen er den nemlig øg.

Vil ikke afvise at ventilen er defekt. Du kan roligt skille den af til undersøgelse. Tætningen af ventilen består af standart O-ringe. Så du kan ikke gøre noget øg du ikke kan skaffe igen. Kik især efter om støbemetallet er revnet nede i hullet hvor ventilen sidder. 

Pøj pøj. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 16-12-2015 15:33

Ja ok med motoren. Havde det været pumpen er den nemlig øg.

Vil ikke afvise at ventilen er defekt. Du kan roligt skille den af til undersøgelse. Tætningen af ventilen består af standart O-ringe. Så du kan ikke gøre noget øg du ikke kan skaffe igen. Kik især efter om støbemetallet er revnet nede i hullet hvor ventilen sidder. 

Pøj pøj. 

Jeg er så heldig at jeg har en næsten identisk ventil liggende, så tror jeg prøver at skifte den ud

Næsten dækker over at der ekstra har 2 udgange hvor den gamle kun har 1, men det er jeg ved at have gennemskuet hvordan er strikket op

Men foreløbig mange tak for hjælpen.

Mvh
Martin

Annonce
Så er problemet løst, det var ventilen den var galt med, så efter en udskiftning køre kløveren nu igen som den skal.
Tak for hjælpen

Mvh
Martin

Skrevet af Neubert på 16-12-2015 23:53
Så er problemet løst, det var ventilen den var galt med, så efter en udskiftning køre kløveren nu igen som den skal.
Tak for hjælpen

Tillykke med resultatet.

Takker. 

Mvh. Leif.

Onliner:
jo takker, det var så min debut med hydraulik

Mvh
Martin

Det er jo skønt Neubert

Så lærte vi lidt igen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 17-12-2015 21:20
Det er jo skønt Neubert

Så lærte vi lidt igen.

ja det er dejligt, og den er blevet flittigt brugt i dag

og ja også altid rart at lære noget nyt

Mvh
Martin

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis