Stjernehimmel

hej alle sammen.

Jeg er ny er på siden, så håber jeg henvender mig det rette sted.
Jeg er i fuld gang Med en kæmpe renovering af en andelslejlighed, og er nu nået til soveværelset. Her vil jeg gerne overraske min kone og give hende den stjernehimmel hun altid har drømt om.
Jeg vil have stjernehimlen lavet så den er så korrekt med de rigtige stjerner som muligt, og gerne som himmelen så ud den dag vi mødte hinanden, det vil helt sikkert tage kegler, og lade mig slippe for en masse opvask
Jeg tænker loftet skal sænkes med mdf plader, men jeg ved ikke hvordan man skaber en sådan himmel, og hvilke fagfolk man skal have fat i. Jeg ved det lader sig gøre, da jeg har hørt det fra en bekendt, men han kunne Ikke huske hvor man bestiller sådan et himmelkort fra dengang vi mødtes, og så få det forstørret op så det passer med loftet. Håber der sidder nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre, eller som evt. Vil hjælpe med mit projekt.

På forhånd tak.
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først velkommen til 

Der findes firmaer der laver fiber lys, som kan bruges til stjerne himmel.

Det jeg vil råde dig til er at starte med at google den stjerne himmel du gerne vil lave og så tælle op hvor mange stjerner den skal bestå af. Når det så er gjort kan du tage kontakt til et firma som feks Roblon, der laver fiberlys, og de vil så kunne fremstille lige nøjagtigt det antal "haler" som dit loft skal indeholde. 

Først derefter skal du bygge loftet, fordi det kræver en del at få alle fiberhalerne på plads, selv under et byggeri

Det næste er prisen... Fiberlys er bestemt ikke billigt, jo du kan få nogle færdige sæt med et par hundrede haler for 2-3 tusinde, men hvis du skal have fiberlys i stor stil, så skal du have det store dankort i brug.

Et alternativ kunne være at male sjernerne med en uv maling, og når du så skal imponere damen, så tænder du uv belysningen og vupti så er der stjerner   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af P.Jensen på 14-12-2015 14:06
hej alle sammen.

Jeg er ny er på siden, så håber jeg henvender mig det rette sted.
Jeg er i fuld gang Med en kæmpe renovering af en andelslejlighed, og er nu nået til soveværelset. Her vil jeg gerne overraske min kone og give hende den stjernehimmel hun altid har drømt om.
Jeg vil have stjernehimlen lavet så den er så korrekt med de rigtige stjerner som muligt, og gerne som himmelen så ud den dag vi mødte hinanden, det vil helt sikkert tage kegler, og lade mig slippe for en masse opvask
Jeg tænker loftet skal sænkes med mdf plader, men jeg ved ikke hvordan man skaber en sådan himmel, og hvilke fagfolk man skal have fat i. Jeg ved det lader sig gøre, da jeg har hørt det fra en bekendt, men han kunne Ikke huske hvor man bestiller sådan et himmelkort fra dengang vi mødtes, og så få det forstørret op så det passer med loftet. Håber der sidder nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre, eller som evt. Vil hjælpe med mit projekt.

På forhånd tak.

 

Start med at undersøge om det overhovedet er lovligt at sænke loftet i en lejlighed, med mdf-plader!

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
www.matronics.dk har lidt forskelligt som måske kan bruges:
https://www.matronics.dk/kategori/led-belysning/indendoers/stjernehimmelfiberlys
Det var så måske svar på det rent tekniske. M.h.t. stjernehimlen på netop "jeres aften" så ændrer stjernehimlen sig jo ikke, med mindre man kigger over millioner af år. Det der ændre sig er hvilket udsnit du kan se på den årstid du søger efter , og hvilken klokkeslæt " lady og vagabonden" sad med deres spaghetti.
En anden variabel er månen og planeterne. Så det er mere tidspunktet på aftenen du skal søge efter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for alle de hurtige svar.
Så vidt jeg ved må man gerne benytte MDF istedet for gips til at sænke loft med, men du må da gerne rette mig hvis du er sikker på det ikke er tilladt. Tænker bare MDF er mere holdbart, til at bore ca 1000 huller.
Stjernehimlen ændrer sig hele tiden, det jo derfor der er stjernetegn, så datoen er vil ikke ligegyldig? Men vi er nok enige: man skal vide sted og tidspunkt og så få et billede fra den aften. Det kan være man skal henvende sig til en astrolog, ved godt det er lidt overdrevet, men hvad gør man ikke for fruen:-) jeg har været inde på matronics hjemmeside, den er brugbar nok til indkøb af materialerne, men det jeg har brug for er mere hvordan man skaber en sådan himmel, eller om der er nogen der kan hjælpe, naturligvis mod betaling! Tænker det en elektriker jeg skal have fat i, men de ved nok ikke lige så meget om astrologi, så det er ret uoverskueligt, lige nu....
Annonce
Jeg ved ikke om det er tilladt eller ej. Jeg ved bare, at vi selv fik bremset et tænkt byggeri med træ, og måtte sætte gips op i stedet for.
Spørg på kommunen, de plejer at være flinke nok til at råde og vejlede, og det er da dumt at få lavet noget, som skal pilles ned igen :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
"Loftet i en lejlighed må ikke være sænket og udført af umiddelbart brandbare materialer (træ, lister, brædder eller plader)"
https://www.bolius.dk/lofter-19465/

Jeg formoder, at din andelsbolig er en lejlighed?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det nemmeste er nok en overhead projektor og så smide billedet op på loftet...men problemet er at der skal være "adgang" oppe fra for at kunne få halerne igennem pladen.

Jeg ville nok lave det nede på gulvet i sektioner, og så samle det i loftet efterhånden. 

Det næste er at du skal færdig male pladerne inden du borer huller i dem, for ikke at der kommer maling på halerne, og dermed ingen stjerne  

Jeg har lavet en lille entre på små 3 kvadrat meter med 100 1,5mm haler. Jeg brugte almindelige loftplader  og borede huller nedefra, efter jeg havde sat en plade op...så videre til den næste osv. osv. Det kostede 2 ruller malertape at holde styr på halerne over loftet, og de er rigtigt levende  Og jeg missede også et par stykker...jeg lavede tilfældigt mønster og det var svært, så jeg tør slet ikke tænke på at lave et billede der skal være helt nøjagtigt 

Du skal regne med at dine haler skal være mindst dobbelt så lange, som der er i afstand fra lysgiveren til der hvor stjernen skal være, fordi de jo skal bores igennem din forskalling der holder loftpladerne. 

Jeg har desværre ikke et billede af loftet, men min lysgiver blev sat inde i skabet hvor eltavlen sad, for den skal jo være tilgængelig 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Jensen

Fedt projekt du har gang i der, har næsten lyst til selv at gå igang

Du skal have fat i nogle helt simple lys dioder:
http://www.ebay.co.uk/itm/3-5-10mm-Ultra-Bright-Water-Clear-LED-Bulb-3V-All-Colours-Light-Emitting-Diode-/381217917569 , har kan du købe 100 stk for 50,- , om du skal have andre farver er jo altid spændende. Det er også muligt du skal have dem i 5mm, det vurderer du selv.

Så skal du have noget flertrådet signalkabel, eks.vis: http://www.alternativenergi.no/13x0,5mm2_kabel_flertr%C3%A5det.html , det kan formentligt bedst svare sig at købe og selv skære op.

En lysdiode holder omkring 25.000 timer

Istedet for MDF kan du bruge Fermacell 12,5mm, hvor stort er loftet?

Fortsættelse følger efter besvarelse

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
5 og 10 mm dioder er alt alt for store til at lave en stjernehimmel. De vil i et soveværelse lyse alt for meget op. Det vil også være et større arbejde med monteringen. Der skal loddes modstande og ledninger på alle dioder.
Drop det.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også