Styring af gulvvarme

Hej,

Jeg håber I kan hjælpe med et par gode råd ift. nedenfor beskrevne problemstilling.

Jeg har købt et hus, opvarmet med naturgasfyr fra 2007, hvor der er et mix af gulvvarme og radiatorer. Jeg er en udpræget gør-det-selv-mand, hvorfor jeg først efterfølgende finder ud af, at gulvvarmen ikke er styret helt smart. Gulvvarmen er i køkken, spisestue, én gang og 2 badeværelser. Måden gulvvarmen er lavet på er, at der ved renovering i 00'erne af huset, som er fra 1979, er sløjfet radiatorer i de nævnet rum og lagt gulvvarme. Der er fliser i alle rum på nær spisestuen, hvor der er lagt et flydende trægulv ovenpå beton. Gulvvarmen er direkte ført ned i gulvet fra de eksisterende rør, som tidl. er gået til radiatorer. Styring af gulvvarmen sker på en normal rumtermostat på vandet inden det løber ned i gulvet eller i et par rum på en ventil, som blot kan åbnes, så meget, som man nu ønsker (ingen termostat). Jeg kører - alt efter årstid - med et fremløb, som svinger mellem 35-60 grader, men gerne min. 40/45 grader, da det ellers ikke har nogen effekt i radiatorerne. Når det er hård vinter skal jeg gerne køre med fremløb på 55-60 grader for at radiatorerne har effekt.

Jeg har udfordringer med, at hele gulvet ikke bliver varmt i de større rum (spisestue, gang (20 m2), køkken), hvor der er en termostat, som styrer fremløb til gulve. De lukker jo - mere eller mindre - når den ønskede rumtemp. nås, hvor jeg kører med 21 grader. Det er primært i gulvområdet lige omkring indløb, at der er varme i gulvet, men resten af gulvet bliver mere og mere koldt jo længere jeg når væk fra indløb. Mine egne tanker er, at jeg måske ville få en mere ensartet opvarmning af gulv, hvis jeg blot indsætter en ventil, som jeg selv kan styre mængden af vand der løber ind manuelt, men dette vil jo så gøre at rumtemp. samt energiforbrug vil være væsentligt sværere at styre....

Mine spørgsmål er derfor;

1) Kan problematikken løses på andre og bedre måder end de to jeg selv har nævnt ?

2) Hvis ikke, hvilken løsning vil I så anbefale, at jeg vælger?

3) Har jeg et problem ved fremløbstemp. på ca. 60 grader i klinkegulve / det flydende trægulv ovenpå beton? Dette er temp. fra fyret - jeg vil tro, at temp. er faldet lidt inden den når gulvet... måske 5 grader.

På forhånd tak for jeres hjælp

God jul

Jonas

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Ja se det er jo den "gode" gammeldags styring af gulvvarme. Det kan faktisk fungere, især i mindre rum. MEN det forudsætter at gulvvarmeslanger er udlagt rigtig. Og det er de åbenbart ikke her. Og det er jo ikke noget du kan lave om på.
Slanger med stor temp. forskel bør udlægges så frem og retur hele tiden ligger skiftevis ved siden af hinanden. Så kan du få en mere jævn fordeling af varmen.
Men du er inde på noget af det rigtige med at sætte en ventil til at regulere gennemstrømningen. MEN du behøver jo ikke at fjerne termostaten. Den kan stadig åbne og især lukke når temperatur er oppe. Hvis du kan dæmpe din gennemstrømning vil du få længere åbningstid. Ved at vælge en type der hedder streng reguleringsventiler kan du få en med skala på. Så kan du bedre få erfaring med at ved den udetemp. skal den stå på f.eks. 1,5

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
som Erik skriver, der er noget med indreguleringen. Inden du løber ud og køber dele og skifter og skruer: Indreguler anlægget hydraulisk. der er sikkert nogle indreguleringsventiler.
http://www.byggeriogenergi.dk/energiloesninger/varmeinstallation/indregulering-af-varmeanlaeg.aspx

Pas på med fremløbstemperatur under trægulve. Du tørrer træet seriøst ud og træet revner, limen deleminerer ved for høje temperaturer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis