Frostfri 1000 literstank

Hej derude,

Jeg har et kolononihavehus hvor jeg tit opholder mig også i vintermånederne men når frosten kommer lukkes der for vandet... Er der nogle som har en ide til hvordan jeg tilstrækkeligt kan isolere en 1000-liters tank så jeg har vand selv en hård vinter.. Det er ikke til drikkevand, bare rolig. Mine egne tanker gik på at lave en ramme/fundament til tanken. Isolere i bunden med flamingo, et tykt lag rockuld limet på siderne og toppen og så lukket til med spånplader, så der kun lige er lavet et lille låg i toppen så der kan fyldes vand i og så selvfølgelig et hul til taphanen. Nogle der har en ide som er bedre??? 

 

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke en bedre ide, men den fryser sikkert alligevel. Hvis der ikke bliver tilført varme så bevirker isolering kun at den forsinker indtrængen af frost.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige meget hvormeget du isolerer, så fryser vandet hvis der er flere døgn med frost, og der ikke tilføres varme til vandet. Men hvis du graver tanken ned i jorden, i princippet til frostfri dybde, som jeg mener er 90 cm. Så fryser det ikke, men med de milde vintre vi nu har, vil jeg tro at ca. 30 cm. Kan gøre det hvis du på oversiden lægger noget flamingo inden du dækker den til.
Hm.. Derudover tænkte jeg, at jeg ville opløse en helveds masse salt i de 1000 liter. Jeg har læst et sted at rent vand fryser ved 0 grader (no shit sherlock) mens saltet vand i den rigtige opløsning skal over -20 grader for at fryse. Og samtidig skulle det tø hurtige. Jeg tænker det måske kunne hjælpe at stille den på den side af huset hvor der er mest læ. Nedgravning er ikke en løsning. Nu ligner det jo ikke vi får en vanvittig hård vinter pt. Og hvis det kun er nattefrost mon så ikke det tøer op i løbet af dagen.

At lade den stå isoleret i det frie er risky business. Enten er det en mild vinter og du er heldig eller du få frostsprængninger.

Du kan lade den stå udenfor, isolere godt og sætte en elvarmepatron i tanken som sikring. Uden varmepatron som sikring er du nok nødt til at grave ned.

At salte vandet: Din brine kan være ret så korrosivt. Kan din tank, rør mv. klare det?
Og hvad vil du bruge brinen bagefter til?

Ellers kan du også bruge glykol (kølervæske) som frostsikring. Det er ikke nær så korrosivt. Husk at blande godt for at undgår lagdeling og "en stang vand" et eller andet sted i systemet. Igen: Hvad vil du bruge det til bagefter?

 

 

 

 

Forslaget fra Solaris er rigtig godt og rimeligt enkelt.
Grav den ca 30 cm ned i jorden og isoler over så godt som muligt.
Køb et lille termometer med fjernføler (fås hos thansen) og hold øje med temperaturen.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Jeg har glemt at nævne noget vigtigt. Vandet i tanken skal ikke føres ud i nogle rør. Det skal tappes direkte over i spande. Det er kun til opvask og skyld til toilet. Det ryger det ned i kloakrør og med i min septiktank. Men har en Grundfos pumpe i tanken det er måske ikke smart med salt i den.
Har du undersøgt hor meget salt der skal til for at holde den frostfri?
Jeg tror ikke Grundfos pumpen tager skade af salt...

Hvis du isolere tanken, og den så fryser, så er den længe om at tø op igen.

Vi prøver igen, i morgen --

Jamen hvis du alligevel har pumpe i den, så er det da oplagt at grave den ned, selv om du har afskrevet det.

Er det dovenskab nej vel


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med et skvat saltsyre/ eller kalciumclorid som jo afgiver varme. Bruges nogen gange som alternativ til vejsalt/natriumklorid der kræver varme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis