Lampeudtag og køleskab forstår det ikke

Vi har overtaget et hus for nylig. Jeg skulle idag hænge en lampe op. Den tidligere ejer havde sat stop muffer på ledningerne.,to af disse rød og sort var samlet mens den hvide/grå sad alene i den anden. Da jeg skiller det ad, går køleskabet ud. I første omgang får jeg det samlet uden at samle det sorte og røde ledning hvorefter pæren lyser, men ikke reagerer på kontakten, den lyser altså hele tiden og køleskabet er dødt. Derefter samler jeg de to rød og sort i den ene og hvid i den anden. Nu virker både kontakt og køleskab. Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor det er sådan, kan nogen det?
Er det en ok måde at lave det på? Det er jo 2 sttømførende ledninger der er samlet.

Se evt billede i tråden
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Du kan jo ikke ud fra farver vide om ledninger er strømførende. Jeg kan ane at huset ikke er af nyere dato. Før 1972 (sådan ca. ) brugte man næsten altid sort som Nulleder og hvid som fase. Nu anbefaler man at man bruger lyseblå som Nulleder men det er åbenbart ikke tilfældet her. Der må være et par andre ledninger oppe i samledåsen. Det har ikke nogen betydning med farver, men indikerer at der måske er noget LDS arbejde involveret på et tidspunkt.
Når man udvider på sådan en ældre installation skal man holde tungen lige i munden. Nulledninger samles som sort => lyseblå Fase samles som hvid => brun. Dengang var gul ledning og grøn ledning almindeligt, men de må ikke bruges nu, kan forveksles med gul/grøn som er jordleder. Så det kan godt ligne lidt farvelade oppe i samlingen når det går værst til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis