SMD eller Cree leds - betyder det noget

Jeg har kig på nogle spots, hvor der er angivet at man skal bruge en SMD LED pære. Dog har jeg kig på en god Sunflux LED pære med Cree LED. Betyder det i praksis noget om man bruger den ene eller anden type LED pære?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

når du vælger led pærer så er der 3 faktorer der siger noget om "lyskvaliteten"
kelvin, ra værdi og Lumen
kort beskrevet betyder kelvin om det er et koldt lys eller varm lys der kommer ud, jo lavere desto mere varm bliver lyset med en høj kelvin er lyset mere koldt og det er typisk fra 3000 kelvin og opefter, varm hvid gerne omkring 2700
ra værdien siger noget omkring hvor godt at farverne ser ud sammenlignet med alm. dagslys jo højere tal jo bedre. En gammeldags glødepære kunne gengive med 99 i raværdi, de bedste led lykilder ligger typisk omkring 95, er tallet kun omkring 80 eller derunder så vil farverne ikke se rigtig ud, f.eks i et køkken vil en rød bøf se mere grå ud med en lav ra værdi.
lumen kan du sammenligne lidt med lysstyrke i "gamle" dage gik man ud fra watt forbruget for at se hvor stærk en pære lyste
nu spørger du om det betyder noget i praksis om det er smd eller cred.. nej kig istedet på de 3 nævnte faktorer
som du kan læse MEGET mere om ved at google lidt

Jeg har læst grundigt op på CRI/RA, Kelvin og ved at der er stor forskel på lyset fra LEDs, som du også skriver. Derfor stødte jeg også på SMD/Cree problemet da jeg søgte efter kvalitetspærer.

Du skriver så at lige forskellen på Cree/SMD ikke betyder noget i praksis (hvis specs er ens), hvilket jo er heldigt for mig da de gode pærer er Cree baseret.

Det virker dog til at de Nordlux spot jeg har kig på har en strømforsyning med et chipset, der er gearet udelukkende til SMD, hvilket jeg finder lidt mystisk når man læser om hvordan Cree og SMD fungerer. Det burde være ligegyldigt, men går ud fra producenten ikke skriver det for sjov.

Det var derfor jeg lige spurgte herinde, da folk ved rigtigt meget.

SMD = Surface-mounted device, en måde at montere lysdioder
Cree = Producent af lysdioder

Cree's dioder er overflademonteret = SMD

Vil tro, at grunden til de skriver SMD har noget med størrelsen at gøre. Hvilket spot er det?

Mange tak for det svar. Så blev jeg noget klogere.

Det er dem her:

http://www.nordlux.com/Default.aspx?ID=1231&eComQuery=nota
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis