Skillevæg under i-jern

Kære alle

Jeg har købt nyt hus, og står i den situation, at jeg gerne vil reetablere en væg, som den tidligere ejer har fjernet og sætte en dobbelt fransk dør i. Den tidligere væg var bærende, hvorfor der er blevet opsat et i-jern INP180 med en spændvidde på ca. 280 cm. Jeg kan kan nu ikke finde ud af, hvordan jeg skal reetablere væggen, da jeg ikke ved, hvordan man fæstner den nye væg til i-jernet (da jeg får ud fra, at toppen af en væg skal forankres. Umiddelbart vil jeg helst ikke fjerne den eksisterende jernbjælke, da projektet i givet fald bliver for omfangsrigt. 

Er der nogen, der har prøvet noget lignende, og som har idéer til en løsning?

Mvh

Erik 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad er godstykkelsen på jernet ? og hvad skal vægger bruges til ?

Hvis det bare en let skillevæg kan du nøjes med at fæstne væggen til rumes 3 led ( gulv og begge vægge)
Skillevæg kan du lave på flere måder, det nemmeste er gipsvæg på stålskillet. se evt. udgangsmetåden her. https://www.youtube.com/watch?v=wMarNQZOIBE&list=PLGNIBA3m5tLHJIpJFZT4F7K1UnPrWZr9J

alternativet kan man bruge selvskærende skruer, så du direkte kan skrue skilletet til bjælkken

Rami Tayih -- Bygningskonstruktør / Teknisk designer 

Glostrup

Bmw E39 auto/steptronic



www.bilstriben.dk Danmarks nyeste generation af bil community 

Hej Rami

Tak for hurtigt svar. i-jernet er ca. 82 mm bredt og 180 mm højt. Væggen skal bruges som skillevæg med en dobbelt fransk dør i. Væggens funktion er at opdele køkken og daglig stue.

Jeg tror, at selvskærende skruer kunne være en løsning, hvis det ikke risikere bjælkens bæreevne og man kan skrue dem i tykt jern. Hvor lange bør skruerne være?

Jeg tænker at fæstne til rummets 3 led bliver for ustabilt, når der skal være en dobbeltdør i?

Mvh
Erik
Jeg mener ikke at selvskærende skruer er gode til det formål. Jeg ville blot bore 4 - 5 stk 5-6 mm huller i bundflangen. Så kan du skrue træskruer oppe fra og ned i en lægte der lægges under. Så har du en god og stabil fastgørelses bund. Bruger du stålskelet kan den fastgøres tilsvarende.
Og det svækker ikke I-jernet overhovedet. ( det kan ikke beregnes promiller)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

dobb. post

PS du kan også bruge 6,5 mm bor og skruer med møtrik på oversiden, Eller skære gevind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad vil du lave den nye væg af? Hvis det er mursten eller letbetonelementer, kan du bare mure op under jernet.
Hvis det er gips, ville jeg bare klæbe toplægten (træ eller stål) til jernet. Den skal jo ikke holde til et træk nedad - kun stabilisere vægen sideværts. Samtidig kan du jo køre gipsen op af siden af bjælken.
Jeg havde tænkt mig at lave væggen af gips, men ja, letbetonelementer er jo også en mulighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis