Behandling af kælder ydervæg i badeværelse

Jeg er ved at lave badeværelse i kælderen, med brusekabine.

Nogle forslag til behandling af ydervæggen, som nu står i gammel rå beton.

Min murer snakker om wedi plader eller alm mørtel til at pudse den op.

Det har jeg afvist, idet det er en ydermur, som skal kunne ånde.

Dvs. jeg vil ha' en diff.åben behandling.

 

 


Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ThomasR på 13-12-2015 19:39

Jeg er ved at lave badeværelse i kælderen, med brusekabine.

kan du komme af med vandet dernedefra?

Nogle forslag til behandling af ydervæggen, som nu står i gammel rå beton.

Min murer snakker om wedi plader eller alm mørtel til at pudse den op.

Hvor stor er fugtdiffusionen. Hvad består kældervæggen af? bagventilerede Wedi plader holder sikkert.  Har du overvejet en brusekabine?

Det har jeg afvist, idet det er en ydermur, som skal kunne ånde.

Mur ånder ikke. Kældervæggen er forhåbendligt lavet af af dødt, anorganisk materiale. Den kan være diffuisionsåbent.

og hvis det ikke er 5 teenager, der dagligt skal gå i bad dernede vil en MK godkendt flisebelægning i mindre format (nix 300*500) med 4-5mm fuge være ok, bare grundlaget er god nok. 

 

 

 

 

 

 

 

Ja, sorry, det er ikke en brusekabine, men en bruse afdeling jeg mener. Hvor den ene væg er mod ydermuren.
Ydermuren er uorganisk, lavet i beton, som alm sokkel i huse fra 20'erne. Ikke mursten!

Jeg havde overvejet at givet muren en Weber 950 som skal kastes ud, derefter pudse den op med Weber 953. Min murer kender ikke disse produkter, så de er sikkert ret nye.

Derefter fliser på. Bred fuge, som vel er diff åbent.

Mener du jeg skal droppe vådrums membranen på den væg ? Jeg har læst at man kan få diff åbne vådrums membraner.

Og ja, det badeværelse er nr 2 i huset, og vil pt blive brugt 1 gang om året, når der kommer gæster.
Men det skal være forberedt på, at man en dag kan bruge det dagligt...



Thomas
Hej
Du har ret i at din overflade mod ydervæggen skal være så diffusionsåbent som muligt.
Det kan gøres med et pudslag med så stor kornstørrelse som muligt. Du skriver at ydervæggen består af beton, derved vil det være bedst at udføre pudslaget med en bestardmørtel 1/2/3 - Cement-Bakkemørtel-4 mm murergrus. Hvis du har mere 4 mm murergrus og cement tilbage fra dit nye betongulv vil et være billigere at anvende det end at købe Weber sækkene. du kan eventuelt bruge det til udkast 1/4 - cement/4mm murergrus.
Weberpladen er ikke diffusionsåben, hvis disse udføres med mellemrum mellem ydervæg vil der kunne opstå kondens i hulrummet, da hulrumet ikke kan ventileres under jord.
Du skal bruge en diffusionsåben vådrumsmembran som du selv beskriver. som Alfix 2 komponent vådrumssystem. husk at bruge samme produkt helle vejen igennem, hvis du vil have garantien skal holde. vådrumssystem-fuge-fliseklæb.
Du har ret i at det vil alt andet lige være bedst med bredde fuger. men det er ikke noget der behøves at udfører.
Du må ikke undlade din vådrumsmembran, da bygningsreglementet stiller krav om en fugt tæt sikring.

Hilsen Martin

De Weber produkter du beskriver er beregnet til dit formål.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak Martin,

Mon ikke Weber produkterne er bedre, end mørtel/cement/grus ? Men ja, en billigere løsning.
Weber produkterne har en masse stoffer, som skulle modvirke saltpeter udtræk mm.

Bortset fra det, så har jeg læst mig til i BY og BYG fra 2001, at det ikke er et krav, at lave vådrums sikring i et badeværelse i kælderen, de der er beton, både i væg og gulv, som er uorganisk.

Du skal op i belastede rum, som sportshaller, svømmehaller, etage ejendomme, før det er et krav !

T

Thomas
Hvis du mener første udgave af Sbi 200 vådrum /by og byg fra 2001. så er den ikke gældende længere

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jo, ved godt SBI er kommet i 2015, og mener ikke der er ændret noget specielt inde for netop dette emne.

Men hvis der er, så vil man jo ikke kunne vide om 10-20 år, når huset skal sælges, om badeværelset er bygget i 2012 eller 2015....

Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis