Dårlig stikkontakt eller kabler

Hej

Jeg er flyttet i hus hvor en af stikkontakterne ikke virker som den skal.

Når jeg måler spændingen uden belastning er den 220 V. Når jeg sætter en 40 W pære falder spændingen til 75 V. Pæren lyser kun en ganske lille smule.

Kablet som går ind i stikkontakten har 3 ledere med nul, fase og jord.

Hvad kan der være galt? Hvordan fejlsøger jeg problemet?

hilsen
Lars Gregersen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dårlig forbindelse i en samling et sted, eller i selve kontakten. (eller den er serieforbunden med en lampe eller lign.)
Når du sætte belastning på kontakten, prøv så at mål spændingen på ledningerne ind i kontakten, er spændingen ok her er det kontakten der er defekt.

Vi prøver igen, i morgen --

Velkommen på LDS.
Er det en stikkontakt der sidder under en afbryder, så kan du prøve at tænde og slukke for afbryder, (medens du laver samme test ) og kom med resultatet. Det kan måske forklare eller udelukke det som je_ns skriver i sin parentes. Hvis den er monteret forkert, kan det scenarie nemlig opstå.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej

Tak for svarene.

Der er ingen afbrydere på kontakten. Jeg har målt spændingen både på ledningerne som kommer ind i kontakten og på forbindelser som kommer ud af den - med samme resultat.

Jeg prøver at gå på jagt efter dårlige forbindelser i samlingerne, hvis jeg kan finde dem.

hilsen
Lars Gregersen
Undskyld uklarhed. Jeg spørger om den sidder lige under den kontakt der tænder og slukker lampen i rummet, Prøv at forklare lidt om placering i huset, er det en ny opsat eller ser den ud til at have været med fra starten. Er det en gammel installation.

Hej

Kontakten ser bare sådan ud:
http://www.lk.dk/produkter/afbrydermateriel-lk-fuga/lk-fuga/indsats/stikkontakt/1-modul-2-pol-med-jord-hvid/

Der var ikke nogen afbryder i nærheden, men nu har jeg været på jagt i paneler og skabe og der findes en lysdæmper (i rummet ved siden af), som ikke stod på fuld power. Så nu er sagen opklaret (og lysdæmperen pillet ned).

Tak for hjælpen!

hilsen
Lars Gregersen
Annonce

En lysdæmper der styrer en stikkontakt.... den er vist ikke lavet af en person med el-baggrund 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg synes også, det lyder "kreativt"!

hilsen
Lars Gregersen

Jeg har da en ret langvarig el-baggrund  og har da også lysdæmpere til at styre nogle stikk. Der er bag stikk. både en fast fase og en dæmpet. Så ved tv. akvarie m.m. bruges den faste. men der hvor der er lamper tilsluttet bruges dæmperen. Det er da smart, så kan man dæmpe eller slukke alle på en gang centralt.

Det er lavet før IHC blev opfundet.

Den problemstilling faldt mig bare ikke ind da Lars kom med problemet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis