Overvejer jordvarmeanlæg!

I takt med at jeg ældes, min TB-mini pillebrænder ældes, næsten 20 år, og min dejlige Salamanderkedel har alle dømt ude for mange år siden, lurer jeg på at etablere jordvarmeanlæg.
Der rejser sig myriader af spørgsmål i den anledning, som jeg vil prøve om nogle her på siden evt. kan hjælpe med at belyse.
Her lidt oplysninger om huset.

300 m2 middelgodt isoleret, Total restaureret for 20 år siden.
Termoruder over alt, men ikke med isoleringsglas.
Der er primært radiatorer, ca. de der 20 år gamle, rimelig store pladejejnsradiatorer, og jeg ville sætte pris på at kunne opnå 22 graders varme.
Jeg har rigelig med plads til nedgravning, hvis man da ikke ligefrem skal vælge en lodret boring.

 

Jeg har en del mistillid til mange smarte og hurtige sælgerhelge på brede fælde, hvorfor jeg voldsomt gerne vil høre andres erfaringer.
Hvor stor en varmepumpe skal jeg vælge? Jeg kan forstå, at det er ikke smart med en for stor pga de mange stop/start det kan medføre. Jeg har både 3 brændeovne og 2 mindre luft/luft varmepumper, hvis en fimbulvinter skulle indtræffe efter dette COP21. Jeg bruger i øjeblikket 45 kg. træpiller i døgnet.
Hvilket fabrikat tør man evt. anbefale?
Hvor høj en fremløbstemperatur kan man med rimelighed komme op på? Jeg tænker her på min VVB og legionærer.

Håber nogle orker at give deres besyv med!

 


Med venlig hilsen
ktm

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er svært at komme med noget præcist, for der er mange faktorer, der spiller ind.
Man kan lave beregningerne på mange måder. Dels ved at se på huset og vurdere, hvor mange W pr kvadratmeter der skal bruges, dels ved at se på det tidligere forbrug og så regne den vej. Det er noget de erfarne varmepumpefolk har godt styr på. 


Hvis dine radiatorer er godt store og effektive, så kan de klare en lavere fremløbstemperatur, og det gavner både pumpens ydeevne og økonomi. Almindeligvis er det sådan at pumpens ydelse falder (lidt) med stigende fremløbstemperatur.

Det er rigtigt, at man skal passe på ikke at få en alt for stor pumpe, for så kommer den til at starte og stoppe mange gange og altid. Det er slider på den. Omvendt skal den heller ikke være for lille, for så kommer den til at kræve hjælp fra el-patronen ("dyppekogeren", når det bliver koldt.
Der er to måder at komme de mange starter til livs på. Den ene er at sætte en stor buffertank på, som VP'en så fylder op når den er i gang. Den forøger vandmængden i systemet. Det forlænger drifttiden og pauserne mellem starterne. Ikke mindst, når der er radiatorer overalt. I mit eget hus er der gulvvarme, og dermed ca 30 tons betondæk, der kan gemmes varme i.
Den anden måde er at få en frekvensstyret VP. Den justerer ydelsen efter behovet ved at øge eller sænke hastigheden på kompressoren. Ligesom at træde på speederen i en Mustang. Ulempen ved sådan en fætter er, at frekvensomformeren er dyr, både i anskaffelse og hvis den skal skiftes.

Legionella klares ved, at man en gang om ugen øger temperaturen i VV beholderen til 65 grader i en time. Legionellaen opstår i lunkent stillestående vand, så hvis der er en vis omsætning på vandet, så kan hver anden uge også række.

Med hensyn til slanger, så skal du som tommelfingerregel have 50 meter pr kW pumpen yder. Så en 13 kW pumpe, som jeg lige umiddelbart ville gætte på, skal have ca 650 meter. Hvis du har meget fugtig jord, eller muld, så er det lidt mindre, og er det stiv ler eller sand så lidt mere. Fugt/vand omkring slangerne er et stort plus. Det skal påregnes ca 1,3 kvm jord pr meter slange.

Hvilket mærke du skal vælge... Tjah. Jeg har en IVT (Bosch) og er meget glad for den. men både Vølund/Nibe, DVI og Danfoss laver fine grejer. I det hele taget er de store og annerkendte mærker gode. 

En meget vigtig ting at have med er installationen. En kompetent og dygtig mand, der kan lave tingene rigtigt og indstille det som det skal er absolut sin løn værd. Der kan være betydelige besparelser ved at anlægget er trimmet rigtigt.

Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til i første omgang en eller to sælgere af varmepumper og bede dem om en vurdering af sagerne og et overslag på priser.

 

Chr


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis