Miele vaskemaskine slår HPFI fra

Hej,

Pludselig gik strømmen. Efter at have afprøvet alle grupper/sikringer på tavlen en efter en og de apparater der var tilsluttet fandt vi frem til at det var vores Miele W 3745 vaskemaskine fra august 2007 den er gal med. Den slår HPFI relæet fra ved blot at være koblet til (altså uden at køre)!?

Jeg er med så langt at HPFI måler på om strøm ind og retur i systemet er identisk og slår fra hvis der ledes strøm til jord. Og dette sker bl.a. ved fejl i et apparat. I vores tilfælde er maskinen blot sat til og altså ikke i drift. Og strømafbrydelsen skete pludseligt, mens maskinen blot var kobklet til og altså ikke kørte.

Mit spørgsmål er om dette kan være en simpel fejl som jeg evt selv kan afhjælpe eller om det formentlig er varmelegme eller andet, der kræver en dyr reperation (for så kan vi lige så godt købe en ny maskine, Elgiganten sælger fx en udmærket Siemens til 2.499). Jeg troede at Miele var det langtidsholdbare valg da vi gav små 9.000 for makskinen...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kaja69 på 13-12-2015 09:41

Hej,

Miele W 3745 vaskemaskine fra august 2007 den er gal med. Den slår HPFI relæet fra ved blot at være koblet til (altså uden at køre)!?

Mit spørgsmål er om dette kan være en simpel fejl som jeg evt selv kan afhjælpe eller om det formentlig er varmelegme eller andet, der kræver en dyr reperation (for så kan vi lige så godt købe en ny maskine, Elgiganten sælger fx en udmærket Siemens til 2.499). Jeg troede at Miele var det langtidsholdbare valg da vi gav små 9.000 for makskinen...

Det er umuligt at give et entydigt svar på, hvad fejlen kan være ud fra de oplysninger, du giver. Du skal igang med at måle på din vaskemaskine for at finde fejl. At du får en ligeså god vaskemaskine, som den du har nu til 2500 kr. tvivler jeg på. Jeg har selv en Miele, som blev valgt i smme prisklasse som din, og den kører og kører. Slå lige koldt vand i blodet og undersøg f. eks. hos Miele, hvad en reparation vil koste, de er flinke at snakke med i serviceafdelingen.


fase
Tak for det input. Jeg tænker på om nogen baseret på det der sker, at den pludselig påvirker HPFI relæet uden at køre, har en idé om hvad der er galt eller ligefrem har oplevet det samme. Maskinen havde ikke vasket i tre dage før den begyndte at slå relæet fra.

Først skal du være sikker på at der ikke er andet på den gruppe, som snyder dig. Så kan du kigge efter om der er løbet vand ind i tilslutningsdåse. Er der en slange der er utæt og sender en lille stråle hen imod tilslutnings dåsen.  Dernæst har jeg oplevet at en støjdæmpnings kondensator der sidder lige hvor strømmen kommer ind i nogen maskiner, kan blive defekt. Den har ikke noget med maskinenes hørbare støj at gøre, det er til radiostøj, som eventuelt kan udsendes fra maskinen. Jeg ved ikke præcis om der er sådan en fætter i din maskine. Men er der så er den rund og har 3 ledninger Nul - fase - og PE (gul/grøn), og sidder lige bag tilslutning på maskinen. Den kan godt afmonteres uden at det gør nogen forskel for maskinen. Man bør montere en ny hvis det viser sig at være den. (Det har jeg dog ofte "glemt"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vaskemaskinen sidder på en gruppe med egen sikring så der var ingen tvivl om at det var den. Nå, jeg fik taget toppladen af her til afte og kigget ned, men kunne ikke se noget der lignede en "støjdæmpnings kondensator". Jeg åbnede og rensede afløbsfilteret, der var en del vand der løb ud (1-2 liter gætter jeg på), ved ikke om det er normalt. Jeg monterede toplåget igen og prøvede at tilslutte maskinen. Først uden at tænde maskinen, så med knappen trykket ind (tændt), med dør lukket, med dør åben... HPFI relæet slog ikke fra på noget tidspunkt!? Maskinen havde her til aften stået 6 dage uden at have været tilsluttet siden problemet opstod. Tænker om der kan have været fugt i "et eller andet" som nu er tørret ud. Nu prøver vi at lade den være tilsluttet og bruge den igen og ser hvad der sker...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis