Forskellen på ledning og kabel?

Det lader til at man i hverdagen anvender begreberne "ledning" og "kabel" i flæng, og nu kom jeg til at tænke på hvad forskellen egentlig er; sådan teknisk set.

For mit vedkommende er en ledning den elektriske leder, enten et massivt stykke kobber eller flere kobbertråde, typisk i form for isolering for at undgå korrosion.

Et kabel består derimod af flere ledninger, hvor hver ledning har sin egen isolering og hvor et antal ledninger så deler en fælles ydre isolering, evt. med en skærm mod elektrisk støj.

Men er det så, teknisk set, den korrekte faglige betegnelse?


 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ulrik1983 på 12-12-2015 21:02

Det lader til at man i hverdagen anvender begreberne "ledning" og "kabel" i flæng, og nu kom jeg til at tænke på hvad forskellen egentlig er; sådan teknisk set.

For mit vedkommende er en ledning den elektriske leder, enten et massivt stykke kobber eller flere kobbertråde, typisk i form for isolering for at undgå korrosion.

Et kabel består derimod af flere ledninger, hvor hver ledning har sin egen isolering og hvor et antal ledninger så deler en fælles ydre isolering, evt. med en skærm mod elektrisk støj.

Men er det så, teknisk set, den korrekte faglige betegnelse?

Ja, det er ikke helt ved siden af. En ledning er en eller flere kobbertråde med isolation. Et kabel er så flere ledninger under en fælles kappe. Dog omtales ledning til f.eks.ophængnig af lamper ikke som kabel, som det i følge definitionen burde hedde, men som ledning.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 12-12-2015 23:25

Ja, det er ikke helt ved siden af. En ledning er en eller flere kobbertråde med isolation. Et kabel er så flere ledninger under en fælles kappe. Dog omtales ledning til f.eks.ophængnig af lamper ikke som kabel, som det i følge definitionen burde hedde, men som ledning.

 

Okay. Hvad angår ledningen til eks. lamper, så taler man jo som bekendt også om eks. en forlængerledning, som i nogen sammenhænge er rullet på en kabeltrommel....

Men vi danskere er ikke de eneste som roder lidt med begreberne, f.eks. på engelsk operer man med begreber som "wire" (ledning) og "cable" (kabel), og her er der vist heller nogen konsekvent brug af begreberne.

Til gengæld er jeg ret sikker på, at tyskerne er meget konsekvente hvad sådanne begreber angår, når man tænker på udtrykket "ordnung muss sein". Hvad tyskerne og deres orden angår, se blot på deres grammatik, her kan man bogstavelig talt lave et skema med ordets "køn" (han, hun, intet), "tid" osv. og så slå op hvad der skal foran.

 


 

Jeg er generel helt enig i jeres betragtninger. I anledning af spørgsmålet har jeg for sjov gennemgået Stærkstrøms bekendtgørelsens definitioner. Der er jo definitioner på alt fra installationsrør over jordleder til kabel bøjler, Men sjov nok fandt jeg intet om det der her bliver diskuteret.
Jeg har lige en lille anke omkring din grund til at der er isolering omkring en ledning. Det er på grund af isolering og ikke på grund af korrosion. Kobber, messing og aluminiums ledere kan fint hænge ude i det fri uden isolering. Ja du ser det ikke så meget mere men der har da hængt masser af u isolerede luftledninger rundt omkring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en af de svære 

Min definition må være at en ledning typisk består af flere tynde ledere (ligesom kordeller i et reb) der ikke er isolerede hver for sig, men "snoet" sammen og derfor er den bevægelig i en eller anden udstrækning.

Et kabel er en enkelt leder (stiv tråd). Og ja jeg ved godt at større kablers ledere består af flere tråde

Antallet af ledere i enten et kabel eller ledning kan derfor ikke afgøre om det er det ene eller det andet, da der både findes 1 leder kabel og ledninger.

Når det så er sagt, så vil jeg give jer ret i at der hersker tvivl om hvornår det er det ene og det andet, og derfor bliver begreberne blandet sammen.

I gamle dage hed det jo PVT og PVL ledning, hvilket er noget vrøvl, fordi Plast Vinyl Tråd er en stiv leder, og Plast Vinyl Ledning er en blød leder...men måske skyldes det at PVT bliver brugt i rør, og dermed "konstruerer" man et "kabel".

Et pc multikabel kan åbenbart være en ledning med mange tynde ledere. og eksemblet med kabeltromlen er også god 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Så sidder jeg lige og læser mit eget indlæg igennem og opdager at jeg da har lavet en brøler af rang...
PVT er blød og PVL er stiv leder


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg kom til at tænke på de der luftledninger som jeg arbejdede med i mine yngre år. De mindst var 10 - 16mm2 og var enleder. De blev kaldt tråde eller ledninger, Når de blev lidt større, 25 35 mm2 og opefter var det flerleder der var snoet sammen, som i et tov. Og så kaldte vi dem kabler. Det gjaldt i hvert fald så længe de var på tromlen, for når de var hængt op så blev det hele kaldt luftledninger eller luftledningsnet. Men så var det vel også en samlet betegnelse for hele systemet med master, isolatorer og ledninger/kabler. Et andet sjovt udtryk var navnet for det sidste stykke ind på husgavlen. Der skulle de sidste 3 meter være isoleret så man ikke kunne røre ved noget u isoleret fra f.eks, et gavl vindue. Det stykke hed >hagetal< eller >haggetal< Men sådan er der jo mærkelige udtryk i alle brancher.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 13-12-2015 16:02
Jeg kom til at tænke på de der luftledninger som jeg arbejdede med i mine yngre år. De mindst var 10 - 16mm2 og var enleder. De blev kaldt tråde eller ledninger, Når de blev lidt større, 25 35 mm2 og opefter var det flerleder der var snoet sammen, som i et tov. Og så kaldte vi dem kabler. Det gjaldt i hvert fald så længe de var på tromlen, for når de var hængt op så blev det hele kaldt luftledninger eller luftledningsnet. Men så var det vel også en samlet betegnelse for hele systemet med master, isolatorer og ledninger/kabler. Et andet sjovt udtryk var navnet for det sidste stykke ind på husgavlen. Der skulle de sidste 3 meter være isoleret så man ikke kunne røre ved noget u isoleret fra f.eks, et gavl vindue. Det stykke hed >hagetal< eller >haggetal< Men sådan er der jo mærkelige udtryk i alle brancher.

Det haggetal, du omtaler, var vel det lærredsomspundne og mønjemalede gummiisolerede stykke, som luftstikket blev forsynet med på de sidste tre meter. Det blev senere erstattet med plastisoleret ledning og hed IL ledning/tråd. Ingen inden for faget var i tvivl, når man bad om noget IL. Det lå forøvrigt i kurvevognen indtil, der ikke blev lavet luftstik mere.

 

PinkHenrik, jeg er ikke helt enig med dig i din definition af ledning og kabel. Jeg mener, at en ledning er en leder med isolation, og for at det skal blive til et kabel, skal der mindst to ledere til. En ledning til en PC f.eks. mellem skærm og PC kalder jeg et kabel. Der er så lige det kabel, jeg laver jordledning med 1 X 2,5 mm2 PVIK, kaldes et kabel, selvom der kun er en leder i det. Men der er en leder med isolation og uden om det er der yderligere en kappe. Måske skal vi sige at et kabel består af mindst en isoleret leder med en kappe, who knows .


fase
Skrevet af S. Fabrin på 13-12-2015 16:29

PinkHenrik, jeg er ikke helt enig med dig i din definition af ledning og kabel. Jeg mener, at en ledning er en leder med isolation, og for at det skal blive til et kabel, skal der mindst to ledere til. En ledning til en PC f.eks. mellem skærm og PC kalder jeg et kabel. Der er så lige det kabel, jeg laver jordledning med 1 X 2,5 mm2 PVIK, kaldes et kabel, selvom der kun er en leder i det. Men der er en leder med isolation og uden om det er der yderligere en kappe. Måske skal vi sige at et kabel består af mindst en isoleret leder med en kappe, who knows .

 

 

Jeg giver dig helt ret  Det er vist lidt rodet med leder-ledning-tråd-kabel... kært barn har mange navne

Det hedder jo også både ledningskanal og kabelkanal 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I min terminologi er der (stor)forskel på ledningskanal og kabelkanal. For mig er en ledningskanal, en kanal der bliver brugt i en tavle til at holde styr på ledningerne rundt i tavlen, hvorimod en kabelkanal er en kanal, der bliver brugt til at føre kabler rundt i rum eller bygning, og hvor der sættes dåser ind til afbrydere og stikkontakter samt evt. netværk og/eller telefon. Men lad nu ikke tråden blive til seksuel akt mellem fluer

fase
Igen enig.
En ledningskanal er en opslidset kanal i tavler...
Men du har så evig ret mht fluernes parringsakt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis