Forskellen på ledning og kabel?

Det lader til at man i hverdagen anvender begreberne "ledning" og "kabel" i flæng, og nu kom jeg til at tænke på hvad forskellen egentlig er; sådan teknisk set.

For mit vedkommende er en ledning den elektriske leder, enten et massivt stykke kobber eller flere kobbertråde, typisk i form for isolering for at undgå korrosion.

Et kabel består derimod af flere ledninger, hvor hver ledning har sin egen isolering og hvor et antal ledninger så deler en fælles ydre isolering, evt. med en skærm mod elektrisk støj.

Men er det så, teknisk set, den korrekte faglige betegnelse?


 

Det lader til at man i hverdagen anvender... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er tråden jo oprettet i kategorien >over hækken< så må du gerne bruge ord du ikke har været oppe i til søndagsskole eksamen. Det hedder flue kn - - - - - - Nå ja vi kan jo spare lidt på det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det ikke sandt, at man kun må bruge installationsledning med én enkelt leder, typisk 1.5 mm2 eller 2.5 mm2 til EL installation i et hus? (de er ikke så bløde)

I en bil er ledningerne altid med masser af helt tynde uisolerede kobbertråde. (det gør dem bløde)

Grunden til at man ikke må bruge disse bil-ledninger i huse, se vil at der i samlinger ofte kun er fat i en brøkdel af de tynde ledere?

GammelHus. Som der blev skrevet tidligere, så er det et spørgsmål om hvor store ledninger/kabler man har gang i.
allerede fra 4mm2 begynder der at være installationskabler med flere stykker kobbertråd pr leder, mens man selvf. også kan få fat i modeller hvor det er én tråd.

Til de herrer med mange flere år i faget end mig, så har jeg af min tidligere installatør underviser fået at vide, at "leder" er selve metallet, altså "det der transporterer elektronerne, og dermed LEDER dem fra A til B".
Her tages ikke forbehold for om det er ét eller flere stykke(r) kobber/alu

Ledning er (for det meste) en enkelt-isoleret leder

Kabel er med 2 eller flere ledninger i, der i 99% af tilfældende er dobbeltisoleret.

Installationskablerne skal være med faste ledere aht. problematikken gammelhus nævner, mens tilledninger (her bliver begreberne fordrejet igen) er det forholdsvis fleksible kabel der føres fra stikkontakten/kraftstikket/lampeudtaget hen til forbrugeren, gerne må være med mange små kobbertråde for at gøre det mere fleksibelt.

Men damn jeg er glad for jeg ikke har været i land at arbejde med kabel trækning på fabrikker og lignende, og skulle slås med 10+ kvadrat installationskabler!
På Maskinmesterskolen havde vi nogle stumper af 1x300mm2 alu 60kV liggende. Nøj hvor var det stift! Der skulle der dælenme bøffer til at forme og trække!

 

Skrevet af GammelHus på 16-12-2015 14:29

Er det ikke sandt, at man kun må bruge installationsledning med én enkelt leder, typisk 1.5 mm2 eller 2.5 mm2 til EL installation i et hus? (de er ikke så bløde)

I en bil er ledningerne altid med masser af helt tynde uisolerede kobbertråde. (det gør dem bløde)

Grunden til at man ikke må bruge disse bil-ledninger i huse, se vil at der i samlinger ofte kun er fat i en brøkdel af de tynde ledere?

Nej, det er ikke sandt. Du må gerne bruge flertrådede ledere i fast installation, men det er mere besværligt og dyrere at bruge. I en bil vælger man at bruge ledninger med mange tynde tråde, fordi ledningen skal kunne modstå vibrationer. Ledniger i biler har typisk en isolation, der er beregnet for 50 V, hvorimod ledninger til installation har en isolationsværdi på mindst 450 V.

Samlinger af flertråde ledninger er ligeså god som, hvis samlingen er foretaget på en leder, der kun består af en tråd. Strømmen overføres til de andre ledere,som ikke har direkte kontakt til samlemuffen, eller var der ingen grund til at have mange tråde i ledningen.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 17-12-2015 13:34

Nej, det er ikke sandt. Du må gerne bruge flertrådede ledere i fast installation, men det er mere besværligt og dyrere at bruge. 

Tak for informationen. 

 

Skrevet af S. Fabrin på 17-12-2015 13:34

Nej, det er ikke sandt. Du må gerne bruge flertrådede ledere i fast installation, men det er mere besværligt og dyrere at bruge. I en bil vælger man at bruge ledninger med mange tynde tråde, fordi ledningen skal kunne modstå vibrationer. Ledniger i biler har typisk en isolation, der er beregnet for 50 V, hvorimod ledninger til installation har en isolationsværdi på mindst 450 V.

Samlinger af flertråde ledninger er ligeså god som, hvis samlingen er foretaget på en leder, der kun består af en tråd. Strømmen overføres til de andre ledere,som ikke har direkte kontakt til samlemuffen, eller var der ingen grund til at have mange tråde i ledningen.

Ud fra hvad der står på denne side, så er der krav om at 230 v. installationer i biler og både skal udføres med "dobbelt isoleret marine installationskabel 3 x 1,5 mm² = ca. 8,5 mm tyk, grå, dvs. flertrådige bløde kabler. Kabelender skal samles med en såkaldt ”tylle” i stik/stikkontakter." Dette begrundes med at massive/enkeltrådede ledninger, som det kendes fra hus-installationer kan knække pga. de vibrationer og andre mekaniske belastninger.

Om ovenstående så er hentet fra en lov er jeg ikke i tvivl om, men dog hvilken lov det drejer sig om. Umiddelbart gætter jeg på stærkstrømsbekendtsgørelsen, og muligvis også regelsæt omkring motorkøretøjer.

Personligt har jeg flere gange "rodet" med 12 v. installationer i biler, og har altid anvendt "bløde" kabler fordi de er nemmere at arbejde med, og naturligvis rigeligt dimensioneret i forhold til strømstyrke (her har jeg en tabel med spænding, strøm og effekt, med anbefalede min. dimensioner).

I den forbindelse har jeg altid fastgjort kablerne med metalbeslag (med gummi-beskyttelse mod slid v. vibrationer) skruet fast, diverse stik blev så vidt muligt loddet fast og isoleret med krympeflex. Og derudover har jeg også altid i videst muligt omfang forsøgt at undgå at ændre i bilens originale ledningsnet og i stedet anvende stik og/eller adapterkabler.

Da jeg f.eks. på min ene tidligere bil monterede et kompressorhorn i stedet for det originale, blev ledningerne til det originale i stedet tilsluttet spolesiden på et relæ og nye kraftigere kabler blev trukket fra batteriet via en sikringsholder (skruet fast), relæets kontaktside og til slut det nye horn. Således kunne det afmonteres og tilbageføres til original ret hurtigt, med de eneste spor værende de huller i karossen hvor div. beslag mm. var skruet på.

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis