Fjerne dæmper på korrespondance?

Hej,

Jeg har nogle 12V spots i stuen som der er en Eltako EUD61m-UC dæmper på før trafoen (http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/de/datenblatt/Datenblatt_EUD61M-UC.pdf). Der er korrespondance 2tryk med fjeder.

Jeg vil gerne have dæmperen væk, så det bare tændes med alm korrespondance stadigvæk. Er det muligt let at gøre? Jeg ved at den kan skiftes med et alm kiprelæ, men er det muligt uden?

Er det blot at tage lederne fra A1 og A2 og føre til trafoen og så fjerne fjedrene fra afbryderne?

På forhånd tak for hjælpen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej er det korte svar.
Afbrydere med fjedre giver kun et kort signal. Altså kommer der en impulsl så længe du holder knappen inde. Din dæmper eller kiprelæ kan ikke " se " forskel på hvilken kontakt denne korte impuls kommer fra.
Hvis du tager dæmper væk og bruger afbrydere uden fjeder, kan du kun bruge en afbryder. Det er så det samme som enhver anden tænding i et værelse f.eks. Tænd afbryder - lampen lyser o.s.v.
Har du derimod 2 afbrydere direkte på, så tænder du for den ene og kan kun slukke der. Har du tændt begge kan du ikke slukke på bare den ene. I gamle dage kaldte man den form "husmands korrespondance"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Jeg forstår hvad du mener
Men før elektrikeren satte dæmperen på, var der alm korrespondance hvor der kunne tændes/slukkes på de to afbrydere. Og altså intet relæ/dæmper. Så må vel være muligt på en eller anden måde?
Ja hvis det er de gamle afbryder og ledninger der er der. Men det må du jo undersøge, evt. ved at tage billede ind i afbryder dåsen når afbryder er afmonteret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har nu haft begge afbrydere ude og i begge afbrydere er gældende at:
de røde terminaler (P):
Sort terminal: brun
Sort terminal: sort/hvid

Jeg har et lampeudtag, som jeg pillede ned. Bag dette er der i den ene samlemuffe samlet 2 sorte ledere. Og i en anden muffe samlet 2sort/hvide og 1 brun (som jeg tænker går videre til dæmperen). Når jeg stikker min målepind i mufferne, viser den 12V når jeg trykker den afbryder ind.
Det lyder til at det er korrespondance ledninger der sidder der, og at der er nok ledninger.
Dæmperen skal væk.
Den røde terminal P i den ene afbr. skal forbindes direkte til den røde P i den anden.
Fasen (oftest brun) skal ned i en af de andre klemmer i begge afbr.
Og den sidste klemme skal forbindes imellem begge afbr. OG skal forbindes til M1 i lampeudtag (og derfra til lampen )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Sorry - der indsneg sig en fejl i mit forrige indlæg. Der skulle stå at på begge afbrydere er gældende:
Rød terminal (P): sort leder
Sort terminal: brun leder
Sort terminal: sort/hvid leder

Det var jeg godt klar over, derfor er mit svar stadig korrekt

Den sorte ledning samles i loftdåse med samlemuffe så den går direkte fra rød terminal (P) i den ene afbryder til rød terminal (P) i den anden
Den brune fra sort terminal i begge afbrydere og  sammen med andre brune lampeudtag/loftdåsen
Den sorte/hvid ledning direkte fra sort terminal i begge afbrydere til  i klemme M1 i lampeudtag. (og derfra til lampe som også monteres til N)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, jeg ville blot lige være sikker
Pt. Er de sorte ledere samlet i en samlemuffe bag lampeudtaget. De brune ligeså. De sort/hvide er samlet med en brun i en samlemuffe bag lampeudtaget - den brune forestiller jeg mig så går videre til den brune leder i A1. Så det er vel egentlig forbundet som det skal?
Du skal ikke have nogen A1 hvis det er den der sidder i lysdæmper. Hele øvelsen går vel ud på at få lysdæmper væk. Jeg skrev at sort/hvid skal i M1 (og derfra til lampe) Den skal til transformator når du har 12 volt lys.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Haha ja ja selvfølgelig - undskyld jeg ikke fik skrevet det så klart. Jeg mente nemlig at den sort/hvide fra afbryderene så føres videre til trafoen (via den brune leder som pt går fra samlemuffen med de sort/hvide til A1 på dæmperen). Jeg kigger på det i morgen i dagslys ;-)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis