Gulvvarme i gammelt hus

Hej
Jeg har et gammelt hus fra 1932, hvor der under gulvbelgningen er krybekælder med uisoleret terrændæk. Vi kunne godt tænke os at etablere vandbåren gulvvarme i huset.

Kan der være problemer i følgende konstruktion: 300 mm Polystyren direkte ovenpå det gamle terrændæk. Ovenpå Polystyrenen indstøbes armeringsnet og varmeslanger i 100 mm beton, og øverst den nye gulvbelægning?

Er i tvivl om man bør bryde det gamle terrændæk op, og etablere et nyt med isolering, eller om ovennævnte metode er ligeså gangbar?

Håber der er nogen, med forstand på det, der kan hjælpe mig.

Bedste hilsner
Jesper

Bedste hilsner
Jesper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du kalder beton dæk, er det et ujævnt "klaplag" som regel er ret tyndt, og ligger direkte på jorden.
Eller er krybekælderen under betondækket?

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns

Terrændækket er, så vidt jeg kan se, et jævnt betonlag, og det ser ud til at have en tykkelse på ca 100 mm. Under det er der jord, og over det er krybekælderen (ca. 75 cm høj) og så kommer gulvbelægningen.
Jeg håber jeg har forstået dig rigtigt.

Mvh. Jesper

Bedste hilsner
Jesper
Bevar den ventilerede krybekælder! Det er din sikring mod opstigende grundfugt (soklen kan tørre ud til begge sider) og mod radon.
Du kan hive gulvet op, lægge svalehaleplader, som er isoleret på undersiden og bygge dit betongulv på pladerne.
EPS er en rigtig dårlig ide. En kabelfejl i din krybekælder vil antænde EPS'en og hele huset brænder i 0,5 og du har ikke en chance at løbe på ud i en suppe af brændende EPS. Mineraluld er straks bedre.
Hej. Hvis du vil have et terrændæk i stedet for en krybekælder så skal du fjerne det eksisterende klaplag og isolere fra jorden af med eps. Der kan ske fugttekniske problemer ved at liggge isoleringen oven på klaplaget. Dine ventilationshulller skal også lukkes. Op af fundamentet sættes en eps på højkant og resten af gulvet fyldes uf. Der skal etableres kuldebrossikring og en radonspærre mod væggene.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for det enkle og let forstålige svar Martin :-) Det var ikke det jeg havde håbet, men det jeg havde mistanke om. Så tak fordi du fik sat det på plads.

Tak for din alternative løsning Mjølner. Den tror jeg, at jeg vil undersøge nærmere. Det lyder som en løsning der kan implementeres i mit projekt.

Bedste hilsner
Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis