Gulvvarme 16 og 20mm pex

Hej

Jeg har et gulvvarmestytem hvor det 20mm pex som sider på et fordelerrør med 8 afgange, pt bruges der 3 afgange. dette er i betongulv med fliser.

Jeg skal nu lave gulvvarme i to stuer og et værelse hvor der skal være trægulv i stedet, men vil det kunne lad sig gøre at bruge 16mm pex på de andre afgange istedet for 20mm, grunden til at jeg overvejer at bruge 16mm pex er af den grund at jeg kan købe spånplader med spor, varmefordelingsplader samt rør rigtig rigtig billigt. (kan faktisk betale sig selv om jeg vil skulle købe en pumpeshunt med nyt fordelerrør med 5 afgange)

Vil jeg kunne kombiner 16 og 20mm pex på sammen fordelerør unden det bliver noget rod, med flow?

Jeg ved heller ikke om det evt bliver et problem med fremløbstemparturen, ved beton og spånplade sammen eller om det bare er smarter at sætte en pumpeshunt mere op, jeg har set nye hus hvor det virker med fliser/træ hvor fremløbet er ved laver tempartur end jeg køre med pt. hvad nok har en del med isoleringe at gøre.

køre med fremløb på cirka 30grader nu, og det er jo ikke rigtig koldt. og har før haft fremløb på 40-45 grader ved -15 grader.

Jeg har dog ikke kunne få svar på hvad maks. fremløbstempartur er, kun at max overfalde tempartur på gulvet er 28 grader.    

 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis