Hvad er jeres luftfugtighed i huset?

Hej alle,

Vi har haft nogle store fugtproblemer i vores hus og jeg tænkte på om nogle af jer kunne fortælle mig hvad jeres indendørs relative luftfugtihed er lige nu?

Vores er omkring 60% som jeg synes er høj for denne års tid? Det bør være lavere om vinter omkring 30-40%?

Håber i kan hjælpe!

Glæderlig Jul og Godt Nytår til alle på LDS

Hej alle, Vi har haft nogle store fugtproblemer... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af boso på 13-12-2015 20:43
husk på at når folk melder ind med deres RF så kan der jo være kæmpe forskel på målemetode(kvalitet af denne) samt husets opbygning.

Ja, jeg savner at der fortælles om målemetoder.

Som tidligere skrevet, så viste mine 3 hygrometre noget helt forskelligt.

Den jeg stoler mest på er den fra Biltema, men jeg kan jo ikke vide det.

Der fås interessante loggere, til overkommelige priser, så man har mulighed for at følge variationen i fugtighed og temperatur:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=humidity+logger+usb&_sacat=0

(Måske kan noget af de der "vejrstationer" som der sælges i supermarkeder vise det samme.)

 

Tak for svar! 

Jeg har også 3 hygrometer til at måle relativ fugtighed som har ca. 4% forskel. I øjeblikket er jeg i gennemsnit omkring 60% RF.

Forsikringsselskabet fandt ikke nogen utætte rør eller kloakker. Den siger at fugten er relateret til 3 ting:

1. Over isolering under gulvet
2. En kuldebro på grund af en bygning fejl (fundamentet stritter ud lige under gulvbrædder.)
3. Huller i fugtspærre.
 

det kan sagtens være de har ret. lyder da som om dit fundament kan trække en del kulde ind i hytte - og denne kondensere jo og skaber høj RF og grobund for skimmel.

hvor gammelt er dit hus, hvad er gulvopbygningen og er der lavet isotop sporing?
Skrevet af myatix på 11-12-2015 17:26

Hej alle,

Vi har haft nogle store fugtproblemer i vores hus og jeg tænkte på om nogle af jer kunne fortælle mig hvad jeres indendørs relative luftfugtihed er lige nu?

45-55 % RH.

Vores er omkring 60% som jeg synes er høj for denne års tid?

60% lyder af meget i perioder med nattefrost. Hvordan ventilerer du? (Mekanisk?, igennem vinduer?) og hvordan bruges vinduesventilation?

Hvad er den den indvendige fugtproduktion (tørres der tøj?, brusebad? Har i en emhætte til det frie?)

Det bør være lavere om vinter omkring 30-40%?

Hvis huset er utæt som h... og der bliver rigtig kold (vedvarende frost), kan du sagtens komme under de 30%. Det har træværket (og slimhinder) dog ikke godt af.

 

 

 

60% lyder af meget i perioder med nattefrost. Hvordan ventilerer du? (Mekanisk?, igennem vinduer?) og hvordan bruges vinduesventilation?

 

Hej,

Tak for dit svar!

Vi er en familie på 4 og vi lufter ud ca. 2-3 gang om dagen i omkring 15-45 min. Med hensyn til ventilation har vi en stor emhætte i køkkenet. Jeg har ikke installeret en ventilator i badeværelset endnu men vi har altid vinduet åbent når vi tager et bad og ca. 1-2 timer bagefter!

Tøj tørrer vi altid udenfor!

Vi har ikke boet i huset i ca. 3 uger og RF er stadigvæk omking 60% selvom jeg lufter ud dagligt!

Tak!

 

 

 

Annonce
Hej.
Er huset hulmures isoleret?

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 14-12-2015 12:42
Hej.
Er huset hulmures isoleret?

 

Hej Igen,

Ja det er det! Det er 110mm Mursteen x 50-75mm rockwool x 75mm gasbeton!

 

Vi er lige flyttet (2 måneder siden) i et parcelhus. Mursten, isolering og gasbeton præcis som dig Myatix. Lige nu er luft-fugtigheden på 40% ved 21' varme. Jeg har måleren stående på kontorborder og vi har aldrig set den over 56% siden vi flyttede ind.

Det kan selvfølgelig komme udefra eller indefra. Vi har installeret en vand-alarm der siger til hvis vand rørerne er utætte (varmtvands-rørende kan vi tjekke på fyret). Det var måske en idé? :-)
Hej Morten,

Hej Morten,

Tak for svaret!

Vi har haft et firma ud til tryk test alle vores rør og de fandt ingen problemer. Jeg tror den fugtige er muligvis kommer fra fundamenter eller betondæk, men jeg ved ikke hvorfor?

Jeg forsøgte at grave en 60 cm hul ved siden af en udvendig fundament væg og selv om det var meget våd/ leret, hullet fyldet ikke med vand?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis