Kar/Bruse-batteri uden filter.

Hej med jer..

Her hvor vi bor på 5 sal, øverts oppe i ejendommen, har vi ofte ballade med at vores termostat kar batteri tilstopper i den varme tilgang, hvor det er nødvendigt at lukke for vandet og skrue det ned og rense det, ofte 1-2 gange pr. hver 14 dag. Balladen er at filtret sidder lige efter balufixen, så en total afmontering er nødvendig.

Mit ? går på om et "normalt" ikke termostat batteri ikke har direkte tilgang, og istedet filtret siddende på filteret på hanen, så man kunne "nøjes" med at skrue dette af og rense det, istedet for den store VVS forestilling ?.

Mvh.

Kim
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Ved du hvad er det der tilstopper filteret.

Er det rust rester, legionella eller noget helt tredie ?

Mvh asn
Det er snavs fra rørene, ejendommen er over 100 år gammel, og vi har glæde af hver gang der har været lukket for vandet, eller der måske blot har været "et hul" i forsyningen, så ender alt snavs, rust og halløj i vores haner, men de alm. vandhaner over køkken og badeværelsesvask stopper blot til i filteret, men termostat batteriet over karret lukker til ved filteret lige hvordet bliver skruet på.

Det er dog planlagt at der vist indenfor et års tid skal skiftes strenge i opgangen, da andre også har problemer med bl.a. trykket, men her og nu er mit problem, at jeg er nødt til at afmontere og rense skidtet ofte, denne uge 2 gange.

Mvh.

Kim
Hej

Jeg er ikke vvsmand, men personlig ville jeg fjerne filteret og se om termostatamaturet holder til det. Godt nok sidder det sikkert på netop denne position for beskytte amaturet, men at skulle afmontere hver 14 dag forstår jeg godt at du er træt af. Måske ender det med at du er nødt til at købe et nyt amatur.
På 5 sal, med sandsynligvis noget tilkalkede og måske lidt underdimensionerede rør, kan trukket i spidsbelastnings situationer svinge så meget, at det vil være en fordel at undgå en termostat i amaturet. Jeg har selv med held under samme omstændigheder brugt et børmalux amatur uden termostat med keramiske pakninger. Køb evt billigt over nettet.
Og lær så de mennesker der åbner og lukker for vandet, at det er smart at åbne meget langsomt for vandet i en gammel ejendom. På den måde rives der ikke så meget skidt med.

mvh Anders Kruse
Citat fra "AndersKruse"

Hej

Jeg har selv med held under samme omstændigheder brugt et børmalux amatur uden termostat med keramiske pakninger. Køb evt billigt over nettet.

Kan du huske om det batteri har et filter siddende ved forskruningen ?, for hvis ikke må det betyde at skidtet vil sætte sig i filtret på tuden, og her er det jo noget nemmere at rense.

Mvh.

Kim
Hej igen

Nej filteret sad ikke i forskrueningen. Det var pladseret i overgangen mellem slange og bruserhoved. Nemt at rense, tager ca. 10 sekunder (selvfølgelig alt afhængig af antallet af tommelfingre)

mvh Anders
Annonce
Hej
Som nogen her så rigtigt bemærker er der jo en årsag til at omtalte filter sidder der.Et keramisk battteri åbner/ lukker via nogle keramiske skiver, som TYPISK er meget følsommer overfor småsten og andre relativ hårde bestanddele i vandet. Hvis disse urenheder kommer imellem skiverne vil der slides spor og batteriet bliver utæt.
Hvad med at gøre det rigtige? Jeg antager, at rørene er muret inde og at batteriet derfor er monteret med såkaldte eksentriske forskruninger! Man kan købe eksentriske forskruninger med indbyggede kuglehaner og de vil i såfald sidde rigtigt i forhold dine pakninger, således at du kan lukke umiddelbart foran batteriet hver gang.
mvh
Men at jeg kan lukke for vandet løser vel ikke problemet at skidtet ligger i rørene, og derfor når jeg åbner for vandet vil ende i filtret, eller har jeg misset en pointe med disse forskruninger ?

Mvh.

Kim
Nej... det har du forstået fuldstændigt korrekt, men da du ikke har mulighed for at påvirke resten af rørinstallationen, må du begrænse dig til at beskytte det du kan.
Hvad med at overtale ejeren/ ejerforeningen til at bekoste en snavssamler/ filter på hovedledningen og så tømme den hver gang, der har været lukket i systemet? Du er vel ikke den eneste, der har problemet?
Jeg vil faktisk skyde pæå jeg er en af de få der har problemet...

Det er planen at der skal skiftes strenge i vores opgang, og det vil utvivlsomt løse problemet, men den tid den glæde :wink:

Indtil da tror jeg løsningen er at skifte mit batteri ud med et der ikke er termostat, og dermed hvis det findes, ikke har filteret siddende ved forskruningerne, men istedet ved tuden.

Mvh.

Kim
Hej igen

Jeg kom til at tænke på, at da din situation jo må forventes at være af forbigående karakter kunne du jo nøjes med at købe et billigt (evt brugt) amatur med gummipakninger, det vil sikkert betydelig bedre kunne klare sig uden filter. Så kan du jo genmontere dit gamle amatur når rørerne er skiftet.

mvh Anders Kruse
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis