IPE 180

Hej. Håber at jeg kan få lidt hjælp til denne lille sag.
Jeg er igang med et lille husprojekt og vil fjerne en bærende væg. Jeg har fået lavet en udregning på, at der skal bruges et IPE-180 jern som overligger. Jernet er 3,20 m. Mit spørgsmål er hvor meget jernet skal overlappe/ indlægges på den eksisterende mur i begge sider, som minimum?
Der er ikke en bærende væg på etagen oven over.
DB. Peter

Elkjær10

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kig da i udregningen der skulle det da meget gerne fremgå med beregnet vederlag.
Det væsentlige i din problemstilling er, at jo mindre det areal af muren din bjælke står på desto højere flade tryk vil muren udsættes for. Kunsten er så er sikre at trykket på muren er mindre end brudspændingen på murstenen/fugerne.

Så hvis det ikke har nogen gene at lave det areal større, så er det bare at gøre det :-)

Men hvorfor ikke spørge den ingeniør/konstruktør som har lavet beregningen til dig?
Der er ikke mulighed for meget mere end 15 cm. Jernet er købt udfra udregningen og kan kun opnår de 15 cm. Ingeniøren mener stadigt at det er nok, men siger nu at 20 cm ville være fornuftigt. Juhuu..

Elkjær10

Sålænge du har faktura på ingeniørens arbejde, så er du sikret rent forsikringsmæssigt, hvis det skulle gå galt. 15cm burde nu også være nok, dog alt afhængig af situationen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis