motor der sviner olie i køle vand

Hej jeg har en volvo penta md5a 7.5 hk. Den løb tør for Disel og efterfølgende kunne den ikke starte så sente vi højtryks pumpen til rep. Og sat den i igen og udlufte de den og nu kører den igen. Men når vi sejler over 5 knob så ryger den meget og der kommer Disel ud sammen med kølevandet. Når den kører i frigir kan den få fuld gas og så er der ikke någet. Før vi løb tør kunne den gå 6 kob fuld gas uden froblemer. Er der nogen der har någet bud på hvad det kan være galt.

Jøne
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan skyldes flere ting, men et "begavet" gæt vil være at i ikke har fået timet pumpen korrekt da den blev monteret igen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar. Det er meget sansynligt at det er det der er galt jeg tænker bare at man må gå ud fra at værkstedet har justeret den koret. Den skal vel ud for at man kan justere den ? Og den er vel justeret efter nogle bestemte verdier som er fast sat af volvo penta. Jeg tænker på om det er någet man selv kan justere eller om det skal være en fagmand som gør det. Der er vel ingen tvivl om at den for formeget brandstof ved fuld gas i gir. Det er bare mærkeligt at der ikke er någet i fri gir.

Jøne
Skrevet af jøne på 11-12-2015 21:18
Tak for svar. Det er meget sansynligt at det er det der er galt jeg tænker bare at man må gå ud fra at værkstedet har justeret den koret. Den skal vel ud for at man kan justere den ? Og den er vel justeret efter nogle bestemte verdier som er fast sat af volvo penta. Jeg tænker på om det er någet man selv kan justere eller om det skal være en fagmand som gør det. Der er vel ingen tvivl om at den for formeget brandstof ved fuld gas i gir. Det er bare mærkeligt at der ikke er någet i fri gir.

Pumpen er sikkert i orden da den kom tilbage, det er formodentelig indsprøjtningstidspunktet (timningen af pumpen) det er galt med. Hvordan man timer pumpen på en af de små Volvo'er er jeg ikke helt klar over. Det sker formodentelig ved og justere på tykkelsen af de pakninger (normalt kobberpakninger) der ligger mellem blokken og pumpen. 

Lad mig spørge, har du selv monteret pumpen ?

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis du googler MD5A og finder workshopmanual, går på side 20-21-22 står der noget om for meget røg, samt hvordan du justerer pumpe. Har du ikke været opmærksom med renlighed ved af og på montering kan der være kommet skidt, og her snakker vi om småting, så kan der være forstoppelse i dysen. der er 4 mikro små huller, hvor dieslen bliver forstøvet igennem, og bare en lille støv partikel er nok til at dysen ikke forstøver, men sprøjter, hvilket giver nedsat motorydelse, samt større forbrug. det er desuden vigtigt at pumpen er justeret rigtig op. Håber dette kan hjælpe dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis