Forankring af vægge i fundament

Hej

Jeg er ved at planlægge et isoleret, men ikke-opvarmet værksted på 9 kvm. Jeg vil udgrave til 40-50 cm's dybde og ligge et lag grus/sand, som stampes. Ovenpå vil jeg stille leca blokke - 2 skifter som mures sammen. Som isolering vil jeg bruge sundolit 30 cm og øverste sundolit med strøer imellem, hvorpå jeg vil skrue et trægulv. Mit spørgsmål går på, om lecablokkene er solide nok til fundament for mit værksted, når det ikke støbes omkring blokkene / lægges beton gulv. Jeg kan jo lave et punkt fundament - men der bliver meget tilpasningsarbejde på lecanblokkene frygter jeg. Alle gode ideer modtages gerne og på forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Fensmark

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til LDS.

Ovenpå min sokkel blev der i sin tid muret leca blokke, det holder udmærket tror det har været brugt i meget lang tid, bare du pudser sokkelen efterfølgende.

Det er elllers alm. at man graver ned i frost fri dybde som er 90 cm.

Men det ved du sikkert?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du skal ikke grave ned til 90 cm på alle 9 m². Hvis vi går ud fra at leca blokke skal ende 10 cm over terræn, så graver først ud til 30 cm i dybden Ude hvor soklen skal være graver du en grøft ned til 80 cm. Det er ok til et "småhus" Det giver kun 0,7 m² jord der skal graves ekstra ud. Så støber du op til kanten. Det behøver ikke at være noget særlig, bare lidt støbemix og så kan du blande den smule lige på jorden med en skovl.
Jeg har for nylig af flere omgange sat ca. 50 galv. stolper ned til noget hegn. Det blev til omkring 2 m² beton. Jeg blandede lige på joden. Først måle grus af f.eks. 16 skovlfulde så 2 skovle cement ovenpå. Det bunke flyttes lige 30 cm til siden og så til bage igen. Så er det blandet sammen, - op i trillebør - tilsæt vand og bland det hele sammen til det er ensartet. Det er ikke super kvalitet men det holder udmærket til et >småhus<
Når det er stivnet kan du grave det sidste ud inden i huset. Og du har en god flade at mure dine lecablokke på. Sørg for at den støbte overflade er ret jævn, og husk et par forankrings bånd til taget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis