Fangst fra garagen :(

Ja så fik vi endelig fanget det der har rumsteret ude i garagen men er i tvivl om det er en mus eller en rotte..

Nogen der har et bud her til byboen

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ja så fik vi endelig fanget det der har rumsteret... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af MLU på 10-12-2015 08:39

Ja så fik vi endelig fanget det der har rumsteret ude i garagen men er i tvivl om det er en mus eller en rotte..

Nogen der har et bud her til byboen

 

Er halen uden pels, er det en rotte.

Er der pels på halen er det nok en mus, eller en mosegris.

 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu er den fanget pænt. Jeg mener den ser ud til at have fået det drag over nakken som de fælder er beregnet til. Jeg bliver ked af det når jeg ser at en mus har fået f.eks. bagbenet i min fælde, og slæbt rundt med den hele natten. Derfor tager jeg fælden,  bukker en del af en mælkekaton og klipser på den. Det er sådan at musen kun har adgang fra den rigtige side. Efter det er de altid ramt i nakken, så jeg formoder de er død på stedet. Selv mus og rotter bør man aflive humant.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg holder med Je_ns - det er efter al sandsynlighed en halsbåndmus. Og er der en, så er der sandsynligvis flere...

Vi bor selv med skoven, marker og med en mindre sø i baghaven, og vi ser typisk at netop halsbåndmusen søger ind henover efteråret/vinteren - Vi har efterhånden fanget en 10 stykker på loftet over et isoleret grovkøkken. De har lavet mange gange i isoleringen og kan generelt lave stor skade også på f.eks. isolering og kabler i bilens motorrum, så det gælder bare om at få sat nogle fælder op - jo flere fælder, jo større sandsynlighed for at få udryddet de ubudne gæster på kortest mulige tid. Så laver de mindst mulig skade og de får ikke chancen for at formere sig.

Du kan overveje at bruge f.eks. nødder som lokkemiddel, da halsbåndmus foretrækker nødder frem for f.eks. spegepølse eller andet kød.

Held og lykke

Halsbåndsmus er fredet, så der må ikke drives direkte fangst på de i øvrigt meget intelligente mus - men de må reguleres som skadevoldende vildt. 

Forøvrigt mener jeg bestemt ikke det er en Halsbåndsmus - i såfald skal halen være længer end kroppen og det er vist ikke tilfældet her.

Annonce

Prøv lige at se denne video som Matthias Wandel har lagt op...

Den viser jo hvor kloge mus er 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis