Camura terrasse. Hvilken træbeskyttelse?

Goddag.

Hvilken træbeskyttelse bør man vælge til en helt ny oprettet camura træterrasse. Gori, Trip-trap osv?

Bør man anvende den specifikke endeforsegler eller kan bruge den almindelige træbeskyttelse?

På forhånd tak!


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt kommer an på hvilket resultat du ønsker...

Hvis du ønsker den grå, 100% vedligeholdelsesfri terrasse, skal du intet foretage dig.

Hvis du vil beholde dens farve skal den have noget behandling, jeg vil anbefale en terrasseolie. Du bør give brædderne på både over- og underside. Enderne skal bare have samme behandling. Du bør vælge en terrasseolie med lidt farvepigment i, for ikke at skulle behandle flere gange årligt. Pigmenter beskytter.

Noget helt andet er så, at det ikke er årstiden at give træbeskyttelse nu. Det har ikke de rette betingelser for god effekt.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej Robert.
Tak for svaret.
Det er ihvertfald ikke det patineret look jeg ønsker, så helt klart olie på.
Det med olie på bagsiden, havde google også fortalt mig, så det bliver gjort efter en slibning.
Enderne får samme behandling, fra det mærke jeg nu ender op med at købe?
Olien får både lidt pigment og UV beskyttelse samt fugicider.

Ja ikke den bedste årstid at give terrassebrædder oliering, men fruen ønsker terrassen anlagt, så overvejer kraftigt at slibe dem 360* for efterfølgende at påføre olien nede i vores opvarmede kælder, således der er over de anbefalede 15 grader.
Er der nogle betænkligheder omkring dette???

Hvad med grundingssolie til hårdt træ? Er det overkill og nødvendigt?

Forsat god dag

 

Jeg kender ikke lige træsorten du skriver om, men går ud fra det er en hårdttræstype. Så anvendelse af grundingsolie giver ikke megen mening, da det jo alligevel ikke trænger ind og træet formodentlig har naturlige svampedræbende olier.

At oliere brædderne indendørs på denne årstid er det helt rigtige. Men husk når olien er tør, at tage brædderne ud og lade dem ligge en uges tid udendørs før du monterer dem, så du ikke skruer tørre brædder fast, der slår sig når de udvider sig i fugten. Vil du gøre lidt ekstra ved endetræet, som måske kan suge lidt olie ind, så fugt først med alm hårdttræsterasseolie og giv derefter alm linolie med fungicid så længe træet suger. 

Linolien har mere tørstof end hårdttræsolien, og fylder derfor træet bedre og modvirker fugtoptagelse når det tørrer. Du skal ikke bruge linolie på andre dele af brædderne, da den ikke kan trænge ind, men lægger sig i et lag udenpå, der gør brædderne glatte når de er våde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også