Fugt i klædeskab

Hej lav det selv folk
Jeg har for nyligt opdaget at der var mug pletter på en væg inde i et klæde skab. Det har ikke været der før nu jeg har så også kum haft huset siden i sommerd. Væggen er en ydervæg så min første tanke var at der ikke kommer nok luft gennemstrømning inde i klædeskabet og på grund af den kolde temperatur udenfor kondensere luften rimlig hurtigt. Væggen er renset ned med rodalon og skabsdøren står åben. I så fald hvis min påstand er rigtig hvad kan jeg så gøre for at der ikke sker fugtdannelse på væggen? Bedre luftgennemstrømning i form af nogle udluftningsriller i skabet? Bedre isolering af væggen i så fald hvordan? Det skal lige siges det er i en kælder så det er ikke til at komme til udefra uden at skulle grave op. Andre forslag modtages med kyshånd

Mvh.
Johan Stensberg
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er tydeligt, at der skal frisk luft til - altså cirkulation.
Prøv allerførst at måle luftfugtigheden, både i kælderlokalet og inde i skabet (med lågen lukket).
Du må helst ikke komme over 50%. Og pas meget på med at - feks - hænge nystrøgne skjorter eller frakker, der lige har været ude - ind i skabet.
Hvis du kan, så kontroller ydervæggen bag skabet. Der er stor risiko for, at der er mug eller skimmel på den.
Alt i alt bedre udluftning og temperatur over 16 gr. er mit forslag.
Ønsker du at lave udluftningsriste i skabet skal det være både for oven og neden.

 

Du vil helt sikkert måle over 50% og det behøver ikke at være et problem. Hvis den ligger fast over 70% vil jeg blive bekymret. En billig løsning er at tage en CPU blæser og tilslutte den en USB oplader og lade den blæse inde i skabet. Det forbruger ca 1,5 watt og larmer ikke.
Tak for svar begge to. Ja en lille CPU blæser er selvfølgelig også en mulighed og jeg har vidst et par gamle computere stående på loftet hvor jeg kan hapse en fra. En god fugt måler til det jeg skal bruge den til hvor får jeg fat i sådan en? er det bare at tage ned i det lokale byggemarked og købe den de nu har bare det ikke er en sådan en med 2 "pinde" som man bruger til træ?

Mvh.
Johan Stensberg
Du kan bare bruge sådan een man har hængende i stuen

 

at måle giver viden. Så det er nok ikke så dumt. De billige fugtmåler mere til pynt end at de giver pålidelige måleresultater (Georg Jensens er også til pynt, men ikke billigt). Det er faktisk ikke så nemt at måle relativ fugt ordentligt. Pyntehygrometre bruger typisk udvidelsen af hestehår. Lidt bedre er kapacitive sensorer. En DTH22 sensor er IMHO acceptabel. Sensirion sensorer er bedre, men stadig ligger du +-3%-point ved siden af og dit relative måleresultat er +-1%. Glem altså alt om decimaler, når du måler relativ fugt.  Du kan selv sætte en arduino på for at læse en DTH22 eller Sensirion, ellers kan du købe et færdigt instrument.

At stille skabe i kældere op ad ydervægge er det samme som at bede om et problem. 

A) Sommerkondens - Antager vi du lufter pænt ud en septemberdag (20 C, 50% RH). Sådan noget luft bærer 8,7 g vand per m3. I kælderen er der kun 17 C - luften afkøles, men har jo stadig de 8,7 g at bære på og så bliver den relative fugt 60%. Du bærer spandevis af vand ned i kælderen uden at røre en finger i løbet af få timer.

B) Vintersituationen: Der diffunderer fugt igennem kældervæg og dæk - det gør der - også ved "helt tætte" betonkonstruktioner - Den fugt skal ventileres væk.

 

Du kan sætte en lille mekanisk ventilation op (ca. 1/5 af rumvolumen per h), der er styret. Styringen skal sammenligne udeluftens ABSOLUTTE fugt ude med kælderluftens ABSOLUTTE fugtindhold. Hver gang udeluften har lavere absolut fugt, ventileres. Ellers stopper ventilatoren. Hos mig stopper ventilatoren også når kælderen er koldere end 8C eller RH er <40%. (Der er ikke ret mange skimmelsvampesorter, der vokser <10C). Jeg vil nemlig gerne have en frostfri kælder. Der findes færdige styringer til det. Den rigtige LDSer bygger sig selv sådan noget med en microcontroller. Jeg har et arduino sketch inkl. log og display, du er velkommen til at få.

Du kan efterisolere dine kældervægge og varme kælderen op. På den måde få du nedsat fugtdiffusion til kælderluften.

 

Lige nu:

Ryk skabet fra væggen - mindst 20 cm (for at kunne inspicere). Åbn skabsdøre. Godt med varme på.

Luft godt ud her i vinteren ved solopgang - lige meget om det regner eller sner, bare der er koldt. Her til morgenen var der 4 C og det regnede (RH = 100%). Det resulterer i en absolut fugt på 6,4 g/m3. Det er stadig lavere end en halvkølig kælder på 17 C og 65% RH, svarende til 9.4 g/m3. Varmer du din regnvåde kolde (4 C) udeluft til kælderens 17 C få du en relativ fugt på 44% RH. Skifter du luften i en 100m2 kælder på 2m højde få du på den måde smidt 0,6 kilo vand ud. Luft ud hver morgen i de næste 2 måneder og du vil bemærke at din kælder bliver lidt "tørre" (altså medmindre du hælder vand ned på gulvet, tørrer tøj dernede eller du bor i Holstebro og vandet fosser ind). 

Det kaldes psychrometri når man jonglerer i Mollier diagrammet. Munters, Vaisala giver nogle gratis apps til at beregne luftens absolutte fugtindhold.

 

 

 

 

 

 

Annonce

Du kan købe en her:
http://www.hammerelectronic.dk/shop/temp--og-fugtighedsmaaler-182p.html

den koster 590 kr.
Jeg købte 3-4 stk for et par år siden som viser det samme - til kun ca 200 kr/stk - man kan ikke lige finde linket. Husk at den er "langsom" - der går ca 20 minutter før målingen er nogenlunde pålidelig.
Jo jeg fandt lige en ret billig "luftfugtighedsmåler" = Hygrometer:
http://termometer.dk/luftfugtmaler-26/hygro-termometer-med-digitalt-ur-53-445702-3394

Bolius skriver at man ikke bare kan nøjes med en fugtighedsmåler:
https://www.bolius.dk/fugtighedsmaaler-kan-ikke-forhindre-skimmelsvamp-20952/

Det afgørende er hvor kold væggen er i forhold til luftfugtigheden. Fugtighsedmåleren kan ikke "vide" hvor kold væggen er - så du skal selv tænke dig om.
mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Det er en god ide at brug Protox Hysan, hvis det er skimmelsvamp! Rodalon er ikke lige så god som Protex Hysan.

Mjølner jeg har vidst glemt at oplyse et par ting. Skabet stod her da jeg overtog huset og det er heller ikke lige til at rykke ud men udfra det du skriver tror jeg heller ikke det bliver nødvendigt. Vedhæftede billede kan du se skabet der er nemlig ikke nogen plade for den væg der var mug på. Til det jeg skal bruge fugtmåler til så kan jeg vel godt nøjes med en billig fugtmåler? De kan vel stadigvæk give mig et prej af hvad fugtindholdet er? alstå om der står om der står 40 men det reele fugtindhol er 45 kan den vel stadigvæk bruges? hehe nu du siger bygge noget selv så er jeg allerede igang jeg skal til at implementere noget intelligent styring af lys, varme og ventilation, men pengene er små så det bliver implementeret i løbet af nogle år. Hvad er den der arduino sketch for noget?   


Mvh.
Johan Stensberg

Nu hvor jeg har set dine 2 billeder, så tror jeg at du bare skal sørge for:

Der skal være ventilation gennem skabet

Der skal være lidt varme på i det rum, hvor skabet står

--- og så behøver du ikke gøre det mere indviklet.

Hvis du sørger for at der kommer lidt "lun" luft igennem skabet, så holdes bagvæggen jo lidt varmere, og risikoen for skimmelsvamp bliver mindre.

Samtidig skal du jo sørge for, at dine rum i det hele taget har god udluftning - og at der specielt IKKE bliver tørret tøj et eller andet sted i nærheden.

Med en luftfugtighedsmåler inde i rummet, kan du følge lidt med i, hvor "tør" eller "fugtig" luften er - og det vil jo skifte med vejret, antal mennesker osv - så det er jo en vurdering du skal lave. 

På en rejse i Ghana så jeg at een vi besøgte havde 6 små elpærer i bunden af klædeskabet - simpelthen for at varme luften lidt op, så tøjet ikke mugner. Men dernede har de jo i perioder meget fugtig luft - det kan være 24 grader varmt med 99% relativ luftfugtighed - og så mugner ting hurtigt. Med den høje luftfugtighed, var det for eksempel også næsten umuloigt at tørre tøj, hvis det ikke hang uden i solskinnet - Men det er jo et sidespring.

Men det som er min pointe er, at det "koster" lidt varme og udluftning, at holde tingene fri for fugt.

MVH A.

 


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for svar. Det er også det jeg efterhånden er kommet frem til at der simpelthen bare ikke har været nok luft cirkulation i i skabet og at det nok også har været koldt derinde. Jeg har nu købt 2 ventilationsriste ligesom dem man kan sætte i køkkenskabe og så må jeg se hvad der sker. Alternativt hvis det ikke virker så prøver jeg med en eller anden form for lille blæser. Der bliver luftet ud i rummet som man nu skal gøre det og jeg prøver så vidt muligt at sørge for tøjet er tørt inden det kommer ind i skabet.

Mvh.
Johan Stensberg
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis