Udbygning af 12v forbrugsnet

Jeg skal igang med at udbygge og "rydde" op i el-installationen på min 30 fods sejlbåd. Installationnen fungere som sådan, men der er nogle ulogiske sammenkoblinger og det skal udvides.

Jeg påtænker at skifte elpanelet med to nye Philipi (14 auto-sik) samt en klemrække - men hvordan præcist fungere klemrækken er det en til en med panelet eller er det muligt at slutte to forbrugeren på samme kontakt direkte i klemrækken, fx har jeg køleskabet ca. 6 amp. og en gasmagnetventilen ca. 0,05 amp. disse kunne i mit hoved nemt samles til fælles kontakt og 10 amp. aut. sikring, men er hvordan bør dette laves?

På forhånd tak :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ene spørgsmål, du stiller, kan kort besvares med et "ja". Det hjælper dig nok bare ikke så meget.
Men se http://www.sejlsport.dk/baadejer/praktisk-viden/el som bestemt er glimrende vejledning til meget man selv kan lave - og andet man måske bør søge kvalificeret hjælp til.
12 V-installationer i både synes umiddelbart ukomplicerede og harmløse, men forhold omkring ladning på flere batterier, adskilt motorstart- og forbrugsnet, galvanisk tæring, spændingstab i ledninger, brandfare ved kortslutning o.s.v. gør en vis fagkundskab nødvendig.
Prøv at finde dig en lokal, rimeligt fagkyndig hjælper som du kan stille alle de spørgsmål, der dukker op undervejs.
God arbejdslyst !

Finnband

Hvad med at dele forbrugerne op. Lave et krydsfelt, som på billedet, der er som du kan se 7 kobberskinner, den øverste er navigationslys, nr.2 er navigationsinstrumenter + selvstyrer og vhf. Nr 3 er lys og forbrug i kahyt. O.s.v. Den nederste er minusklemmen for alle forbrugere (der er nok nogle der vil sige at sådan skal man ikke lave det). Foran hver kobberskinne har jeg en kontakt og en 10 amp automatsikring.

Da jeg trak elsystemet fik hver forbruger sin egen +ledning fra den respektive kobberskinne og -ledning tilbage til den fælles -skinne. Det koster godtnok en del ledning (jeg brugte ca.300 meter i Luna´en), men det virker og så er det nemt at fejlfinde på, (hvilket jeg ikke har haft brug for). Med hensyn til dimensioner, har jeg brugt 2,5 kvadrat til alle forbrugere, dog til køleskab 6 kvadrat. Som forsyningsledning til kontakterne har jeg brugt 10 kvadrat kabel. Til sidst har jeg både på + siden og - siden siddende en 50 amp. sikring.

God fornøjelse.

Mvh Finn

Ville hellere have set et billede at ledningsroderiet oppe i venstre hjørne

Finnband

Finnband

Nu er jo ikke mig der har problemer, men jeg sætter da gerne et billede ind af "roderiet", så kan du jo også nedgøre det, hvis du har lyst.

Jeg har altid opfattet forum´et som et sted man prøvede at hjælpe hinanden!!!!!

Finn og Finn :-)

Tak for svarene begge, altid godt at have en elektriker med på siden, og det har jeg også, han vil går det efter når jeg er færdig. Men spørgsmålet var netop i forhold til disse klemrækker http://dansea.net/category/klemraekke-103/ kontra de samleskinner du viser på billedet. Da der er begrænset med plads hvor installationen og el-panel sidder, tænkte jeg det var smart at kunne samle såvel stel og plus på samme række, med direkte tilslutning fra klemme til el-panel. Det ville nok stadig give mening at samle lamper på en fælles skinne for sig.
Annonce
Undskylder. Det var ikke min mening at nedgøre noget. Var bare ikke klar over, at det er et så alvorligt forum.

Finnband
Hej Finn

Jeg misforstod din bemærkning, det må du undskylde. Jeg trækker mine ord i mig igen. Men som du skriver, så ligner det lidt rod, men der er styr på tingene.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis