Emhætte aftræks rør - type?

I vores nye køkken, skal jeg have etableret aftræk til emhætten.

Det er i en etageejendom, hvor udtræk skal ske gennem den eksisterende væg kanal (direkte ud)

Der ca 5 meter fra emhætten til kanalen.  Jeg laver et nedhængt loft (gips), hvorunder røret skal skjules.


Min tanke var at trække et flexslange, men efter at have læst herinde, har jeg lært at det nok ikke er en god ide, da den riflede overflade vil medføre et stor tryk tab/luftmodstand. Jeg er derfor nødt til i en fart at ændre plan.

Ny plan: Bruge plast ventilationsrør ala disse: http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Plastroer-Fittings-Roer-Fittings.html

Men jeg har et par spørgsmål:  
1) Vil ø100 mm være nok - eller bør jeg bruge ø150mm rør?


2) Hullet i muren er blot et hul med en "muret rist" i ydermuren. Jeg tænker at sætte et kontraspjæld på i det stykke der stikker ind i murhullet. http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Plastroer-Fittings-Roer-Fittings--Kontraspjaeld-til-ventilationsroer-Oe100-mm-990770.html   Det bør vel fungere fint nok? (og så rockwool rundt om røret så det er tæt.)


3) I en tråd herinde har nogen skrevet at der kan være noget med brandsikring i forhold til bygningsreglementet.
(http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/191801 ) Nogen der ved om plastrør er ok - eller om jeg skal over i metal spirorør for at opfylde kravene?


4) Når røret (uanset hvilken type jeg ender med) skal løbe i loftet med opvarmet lejlighed både over og under, er det så nødvendigt at tænke isolation af røret? 

 

Tegning over rummet:

Min loftforskalning hvor røret skal løbe:

På forhånd tak for jeres svar
mvh
Jan

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af JanSH på 09-12-2015 07:05
Det er i en etageejendom, hvor udtræk skal ske gennem den eksisterende væg kanal (direkte ud)

Der ca 5 meter fra emhætten til kanalen.  Jeg laver et nedhængt loft (gips), hvorunder røret skal skjules.


Min tanke var at trække et flexslange, men efter at have læst herinde, har jeg lært at det nok ikke er en god ide, da den riflede overflade vil medføre et stor tryk tab/luftmodstand. Jeg er derfor nødt til i en fart at ændre plan.

Ny plan: Bruge plast ventilationsrør ala disse: http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Plastroer-Fittings-Roer-Fittings.html

Men jeg har et par spørgsmål:  
1) Vil ø100 mm være nok - eller bør jeg bruge ø150mm rør?


2) Hullet i muren er blot et hul med en "muret rist" i ydermuren. Jeg tænker at sætte et kontraspjæld på i det stykke der stikker ind i murhullet. http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Plastroer-Fittings-Roer-Fittings--Kontraspjaeld-til-ventilationsroer-Oe100-mm-990770.html   Det bør vel fungere fint nok? (og så rockwool rundt om røret så det er tæt.)


3) I en tråd herinde har nogen skrevet at der kan være noget med brandsikring i forhold til bygningsreglementet.
(http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/191801 ) Nogen der ved om plastrør er ok - eller om jeg skal over i metal spirorør for at opfylde kravene?


4) Når røret (uanset hvilken type jeg ender med) skal løbe i loftet med opvarmet lejlighed både over og under, er det så nødvendigt at tænke isolation af røret? 

 

Tegning over rummet:

Min loftforskalning hvor røret skal løbe:

drop flexrør. Tryktabet er KOLONORMT. Det buldrer og brager og du få ikke flyttet noget luft.

Lige rør giver "næsten" ikke noget trykfald. Det er altid bøjninger. Du har mindst 3*90 grader.

Du få forhåbentlig ikke 5 m fra emhætte til kanal, men 5m kanal fra emhætte til afkastventil. 

PVC/ABS rør er LDS teknik. De fås også i ø150 (passende til emhætteafgang. Men der mangler nogle tilslutninger (fx. afkastventil) og det bliver ofte utæt. 

Jeg foretrækker "rigtige" rør. ø100 er ikke meget når du vil flytte flere 100 m3/h (emhætten skal gerne bevæge 10gange rumvolumen, volumenstrøm fra emhætter angives frit blæsende altså UDEN at der 5m kanal og 3 bøjninger på). ø100 giver afsindig høj lufthastighed, tryktab og kanalstøj. ø160 er næste standardstørrelse. De gode emhætter leverer overgangsstykker med. Lad være med at bruge kanalen som resonansbund for vibrationer fra emhætten.

Når man laver ventilationskanaler fra emhætte over nedhængt loft vil en inspektionsåbning nok være en rigtig god ide (passende der hvor du har et rengøringslem eller anden vedligeholdesåbning i din kanal). 

Kondens: Du få kondens i kanal. Når du koger spaghetti eller kartoffler fordamper der jo noget af vandet, som rammer de rumvarme kanalflader indvendigt. Hvor skal vandet løbe hen? Det skal jo ikke dryppe ud af en udtæt samling sammen med det fedt og snavs der er inde i kanalen. Har din emhætte en efterløbsfunktion, at du få blæst noget af kondensvandet ud? En fuldisoleret kanal vil nedsætte kondensatmængden, men det er ikke nødvendigt  

Har du overvejet at sætte en lydisoleret boksventilator ved afkaståbning oven over nedhængt loft og bruge en motorløst emhætte? Det giver ro i køkkenet. Ved superluksusløsningen sætter man også en støjdæmper ved motoren.

At stoppe mineraluld rundt om dit afkastventil bliver ikke tæt nok. Her er fordelen at bruge "rigtige" ventilationskanaler. Der få du faconstykker og vægtilslutninger lige efter dit behov.

Brand: Emhætteafkast igennem ydervæg i etageejendomme er ikke længere lovligt i nybyggeri (en emhættebrand kan sprede sig op ad facaden). Man kan argumentere for at det er ikke er en "væsentlig ombygning" men en tilpassning af eksisterende forhold (afkasthullet har der jo været før du gik i gang). En kontraventil er ikke en brandsikring. Den forhindrer kun at der blæser kold luft ind i din kanal (og giver endnu en gang 50 Pa tryktab). Det er en god ide at isolere kanalen frem til kontraventilen. Elegantere end en kontraventil er en fjederbelastet motorventil, der åbner, når emhættemotoren kører.

Hvor kommer erstattningsluften fra?

Lindab har alle kanaldele og rigtig god vejledning. Tjek evt. også priserne hos krappan .dk

 

Hej Mjølner

Tak for dit udførlige svar. Jeg har et par supplerende spørgsmål.

>>Du få forhåbentlig ikke 5 m fra emhætte til kanal, men 5m kanal fra emhætte til afkastventil.
Må indrømme at jeg ikke er helt skarp på terminologien - hvis afkastventil er hullet i muren ud til det fri, så ja.

>>Jeg foretrækker "rigtige" rør.
Med rigtige rør, mener du metal rør, korrekt?

>>passende der hvor du har et rengøringslem eller anden vedligeholdesåbning i din kanal).
Jeg har slet ikke tænkt tanken, man skal kunne komme til kanalen. Er det strengt nødvendigt - bliver fedt osv ikke fanget i emhættens filtre?

>>Har din emhætte en efterløbsfunktion, at du få blæst noget af kondensvandet ud?

Ingen anelse. Den er ikke købt endnu, men vi har tænkt en af ikeas modeller. Deres tekniske specs nævner det ikke, så det har de nok ikke. Så skal man vel lave fald på røret, så man kan sikre at det kan løbe væk?

>>Emhætteafkast igennem ydervæg i etageejendomme er ikke længere lovligt i nybyggeri (en emhættebrand kan sprede sig op ad facaden). Man kan argumentere for at det er ikke er en "væsentlig ombygning" men en tilpassning af eksisterende forhold (afkasthullet har der jo været før du gik i gang)

Hmm... der sad emhætte sluttet til hullet i forvejen (men stort set lige under hullet) - og resten af ejendommens emhætter er også sluttet til disse afkastventiller. Men da vi lægger lejligheder sammen, skal der jo godkendes af kommunen - så kan jeg vel i teorien risikere at få et problem der.

Det begynder at lyde lidt komplekst - overvejer om jeg alligevel skal have en fagmand på.


>>Du få forhåbentlig ikke 5 m fra emhætte til kanal, men 5m kanal fra emhætte til afkastventil.
Må indrømme at jeg ikke er helt skarp på terminologien - hvis afkastventil er hullet i muren ud til det fri, så ja.

Afkastventil: Det stykke hvor udsugningsluften rammer udeluften. Altså ikke selve murhullet, men endestykket som du sætter på kanalen.

Et murhul er bare det - et hul i muren.

En vind der stryger forbi din fassade skal nok ikke bruge din ventilationskanal som orgelpibe. Derfor sætter man normalt en afkastventil for at undgår luftvirvler, der laver lyd (buldrer, piver eller fløjtelyde).

>>Jeg foretrækker "rigtige" rør.

> Med rigtige rør, mener du metal rør, korrekt?
Ja, galvaniseret stål. ø160 fås også helt glat og det giver mindre tryktab end spirorør. Men som skrevet før, tryktabet foregår i bøjninger.

 >>passende der hvor du har et rengøringslem eller anden vedligeholdesåbning i din kanal).
> Jeg har slet ikke tænkt tanken, man skal kunne komme til kanalen. Er det strengt > nødvendigt - bliver fedt osv ikke fanget i emhættens filtre?

Nej strengt nødvendigt er det ikke. Man dør ikke af det .

En rigtig god emhættefilter tager 80-90%. Halvdelen af det bliver så inde i kanalen og resten blæses ud.

Med tiden vokser der noget "pels" i din kanal, alt efter hvor støvet der er. Almindelig vedlighold er at gøre kanaler indvendig rent hver 7-10 år. Det er jo bare et spørgsmål hvor meget du vil skille det af til den tid.


>>Har din emhætte en efterløbsfunktion, at du få blæst noget af kondensvandet ud?

>Ingen anelse. Den er ikke købt endnu, men vi har tænkt en af ikeas modeller. Deres > tekniske specs nævner det ikke, så det har de nok ikke.

Det er nu heller ikke så svært at slukke emhætten først 10 min efter man har slukket komfuret.

> Så skal man vel lave fald på røret, så man kan sikre at det kan løbe væk?

Nemlig, bare du bestemmer hvor det skal løbe hen og det ikke er overladt til tilfældigheder (som oftes fører til at det drypper de mest upassende steder)

> Hmm... der sad emhætte sluttet til hullet i forvejen (men stort set lige under hullet) > - og resten af ejendommens emhætter er også sluttet til disse afkastventiller. Men > da vi lægger lejligheder sammen, skal der jo godkendes af kommunen - så kan jeg > vel i teorien risikere at få et problem der.

Nej ændringer i installationer skal ikke længere godkendes af byggemyndigheden. Det er den matrikulære sag (sammenlægning) de virkelig interesserer sig for, da det skal rettes i BBR og har indflydelse på ejendomsskatten. Kommunen interesserer sig heller ikke for at du sætter flere stikkontakter op. Det skal bare laves efter reglerne.


> Det begynder at lyde lidt komplekst - overvejer om jeg alligevel skal have en fagmand på.

Ventilation er noget lidt mere indviklet end VVS. Luft er jo kompressibel og der er en sammenhæng mellem tryk og hastighed. Jeg har arbejdet professionel med en del større ventilationsanlæg og har set at mange VVSer kan lave ordentlig håndværk når de krøller kanaler. Men når det kommer til at dimensionere og især ved valg af ventilatorer bliver det lidt tynd. Jo, der er meget der virker, men små ændringer kan betyde meget - både hvad angår støj og effektivitet. 

Hvad er du for en type LDSer ?

  1. En simpel "gå den så gå" den løsning, og hvis ikke så "bare ærgerligt".
  2. Det skal virke, "men noget støj kommer der jo altid" og "det virker alligevel kun godt i kataloget" og så dyrt skal det jo heller ikke være.
  3. Nu har jeg rodet med det i måneder og brugt mange kræfter og penge på loft, køkken og gulv, så skal ventilationen også bare spille 10-4.

Hvad er dit budget?

Er du parat til at betale 4-5000 mere for at få et førsteklassesanlæg der giver effektiv sug, eller vil du bruge de penge på at købe en fancypancy emhætte, der ikke er lige så tudegrim som de andre?

Hvis du kan besvare de spørgsmål vil jeg prøve at vende vende tilbage med mere tekniske spørgsmål end 

Er der udsugning fra dit bad/toilet og toilet eller skal vi tænke det med ind i det?

  • Hvor højt er vi oppe (stue eller 4. sal?)
  • Er facaden meget vindpåvirket, eller er der de der amarkanske 20m hen over baggården?
  • Hvor højt sidder dit murhul over gulv?
  • Hvor stort er dit murhul og hvor tykt er muren?
  • Hvad er den rå rumhøjde (overkant gulv til underside af dæk)?
  • Hvad er den færdige rumhøjde (overkant gulv til underside af nedhængt loft)?
  • De sidste kan hurtig besvares, når du tegner en opstalt i stil med det plan som du sendte før.

Mjølner, tak for dine lange og udførlige svar - de har både givet mig stof til eftertanke og god information.

Jeg har været inde og måle og fundere lidt og jeg tror altså at det bliver noget skidt. Der er ikke rigtig plads til 160mm rør - og slet ikke til isolering så. Og da jeg også skal udenom et gasrør som er blevet lagt op i loftet, har jeg talt mig til at der bliver 5 stk 90 graders knæk for at nå mellem de to punkter.  

(Jeg skulle helt klart have undersøgt alt det her i sommers da jeg planlagde projektet og satte forskalningen op. Jeg begik den fejl at "gå ud fra" i stedet for at vide - det må jeg så lære af )

Og ydermere er jeg lidt i tidsbekneb. Gipsen skulle gerne på næste weekenden, for at de næste trin holder planen (elektriker osv).

Så min bedre halvdel og jeg har her til aften, kigget hinanden dybt i øjenene og kommet frem til, at når det nu er som det er, må vi nøjes med en re-cirkulations emhætte - og dermed undgå hele rørførings problematikken.

Men igen tak for din hjælp, det er fedt at du har taget dig tiden til at give så meget god information.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis