Gips på pudset loft

Hej LDS'ere
Jeg har et spørgsmål vedr gipsloft jeg desværre ikke fandt et klar svar på i de forrige indlæg.
Jeg har en entré/gang på godt 600cm*110cm hvor loftet skal ordnes iforbindelse med et el-fornyelses projekt.
for at gøre det pænt og jævnt havde jeg planlagt at lægge 2 lag gips direkte oven på det eksisterende pudsloft, da det virkede til at være lidt ujævnt og havde sluppet plankerne nogle steder (bygningen er fra 1898 og ombygget i 1930'erne så vidt vides)
men til overraskelse/fustration, virker loftet til at være mere ujævnt i den ene ende, hvor det virker til at være mere konkavt i forhold til det øvrige loft.
Hvor meget det falder er svært at vurdere da et stykke ved siden af virker til at have været tykkere, men jeg vil skyde på forskydninger på +/- 2 cm over en længde på 2 meter.

Spørgsmålet om nogen at erfarringer med at sætte gipsplader på gamle ujævne lofter.?
Vil jeg kunne være heldig at det udjævnes med 2 lag gips??
Er der nogen tommelfinger regler og andet jeg bør være opmærksom på?? 

Bonus info,:
Jeg vil gerne ungå at sænke loftet med stålskellet hvis muligt.
Da elektrikener skal fjerne/skifte kabler i den anden side af lejligheden på et senere tidspunkt skal pladerne kun 90 cm i breden .

På billederne ses dels grundsnittet af entreen og det stykke (i modsatte ende af buen) som virker konkavt

Håber at hører fra jer.

Go aften
Hans Christian  
 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er de huller i pudslaget jeg kan se, så er det ikke noget problem. Jeg har selv lavet 2 stuer med større huller og steder hvor jeg har skåret brædder væk for at fiske kabler. Det går fint med 1 lag gips direkte på. Men er selve loftet ellers skævt så kommer pladerne naturligvis til at følge den skævhed.
Du kan rette det op ved at skrue et 19 mm bræt op under, pr 30 cm afstand og så sætte tynde klodser (masoniteplader /tagpap og lign) imellem så den er vandret. Så får du et vandret underlag uden at sænke loftet ret meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En gammel fin lejlighed på Amager?

Har selv gået og lavet sådan en mere end et par gange.

Jeg har altid sænket loftet med stål, http://www.bygmax.dk/danogips-mr-45-stolper-0-46x45x2500mm.html eller hatteprofiler hvis det skulle rettes mere op. Hatteprofilen giver dig 2 cm i frirum og stadig 45mm til isolering og indbygningsspot.

Altid 2 lag gips og 45mm isolering, alt andet er sku noget bras i min verden og lydisolerer jo intet. Alt lyd fiser jo lige igennem de der lofter

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis