Omsynet med fejl

Jeg fik en gammel Astra F Club Caravan ('93)i bytte for et års tid siden. Den kører rigtigt godt og relativt økonomisk. Jeg har gået lidt og luret på om den kunne holde et syn mere, og havde den derfor på en lift for nylig. Den var synet og omsynet med nogle få dages mellemrum et halvt års tid før jeg fik den. Synet bød bl.a på "fjederkonsol, zone B, tæret, bag, nederst, begge", hvorfor jeg regnede med de var skiftet før den passerede omsyn. Det er de tydeligvis ikke, hvilket gør dens overlevelsechancer væsentligt dårligere, da den også har nogle dårlige reparationer i panelerne, som også skal laves. 

Jeg har derfor to spørgsmål: 

1) Er det normalt, at noget sådant kommer igennem et omsyn (selv med en kasse øl i bagsmækken)? Det virker som en stor risiko at tage for synshallen.

2) Hvor mange timers afmontering ligger der i at komme til dem? Man skal vel have akslen ned osv.

Jeg ved godt det lyder som en dødssejler, og den kommer også kun til at overleve hvis jeg finder nogen der vil svejse det billigt for mig. Er stadig nysgerrig i erfaringer med spørgsmål 1. 

Tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ikke sådan den er betinget godkendt?

Vi prøver igen, i morgen --
Nej, den kører med gyldigt syn 4-5 måneder endnu. Jeg kan se på nummerplade.net, at inden jeg fik den, dumpede den syn på rust i fjederkonsollerne. Men den blev så omsynet 3 dage senere, hvor synsmanden i en anden virksomhed åbenbart ikke længere syntes at problemet bestod.
Skrevet af Zann på 09-12-2015 08:48
Nej, den kører med gyldigt syn 4-5 måneder endnu. Jeg kan se på nummerplade.net, at inden jeg fik den, dumpede den syn på rust i fjederkonsollerne. Men den blev så omsynet 3 dage senere, hvor synsmanden i en anden virksomhed åbenbart ikke længere syntes at problemet bestod.
Ikke at jeg er ekspert men det lyder som om der er fusket med sidste syn

Mvh Henrik

Jeg synes du skal fortælle Trafikstyrelsen samme historie.

Det duer da ikke at visse synssteder åbenbart ser stort på sikkerheden. Det er jo til fare for alle vi andre også i fald en synet bil, der ikke skulle være synet, forårsaget et uheld.

Synssted 2 kan ikke engang påberåbe sig, at de ikke opdagede, at forholdet ikke var blevet udbedret. Omsynet er jo netop for at de skal kontrollere, at forholdet er bragt i orden.
Jeg er fristet til det. En del af os baserer os vel på synsrapporter til køb af brugt bil, og hvis man med åbne øjne lader så graverende fejl passere, så er det både et privatøkonomisk problem samt et trafiksikkerhedsmæssigt ditto.
Hmmmm.
Synshallerne er underlagt kontrol, som betyder ved "fusk" kommer de under obs.
Hvad der nok er sket er, at de kan være skiftet med nye til omsyn, synet, og derefter skiftet tilbage til de gamle. Fjederkonsollen ar gerne tærret på de biler, men selve armen behøver ikke at fejle noget.
Det er desværre før set at fuskere laver de numre, og især hvis de laver mange af den pågældende type bil.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis