Elvstrøm 32 nybegynder

Hejsa.

Jeg har købt mig en Elvstrøm 32, da jeg har savnet det at sejle utroligt meget.

Nu er det så jeg finder nogen der har erfaring som jeg kan trække på om dette og hint.

1. Der sidder en lille folde propel på, som absolut ingen bakevner har, hvad kan den skiftes ud med så navigations evnen forhøjes ved havnemanøvre? Den fungerer fint i fremad, men laver næsten intet i bak.

2. Båden er udstyret med en Bermuda rig, nu er jeg ikke ræser typen, og syntes det er ok at gå 5 knop istedet for 6, så hvad kan jeg gøre for at simplificere denne rig så jeg ikke konstant skal slås med de 3 wire der går ud til agterenden, er det ikke nok med den ene wire der er i midten?,og skal jeg have de wire på der gør det muligt at 'svaje' masten? Alstå dem der sidder midskibt, lige en anelse agter for masten i både styrbord og bagbord. De eneste sejl jeg har er en Genua og et Main sejl, så jeg bruger ikke spiler eller andet.
3. Der er også utroligt mange reb som jeg ikke er sikker på at jeg skal bruge. Der er eks 3 reb der går op i bommen, og det er kun den ene der bruges til at holde sejlet stramt bagud.
4. Nu er det en dejlig gammel Yanmar der sidder i, og som så kører den perfekt, men skal dog have den splittet ad for at gennemgå kølesystemet. Der er ingen søvandsfilter på, og det er vel heller ikke fint nok til at tage de småting som bundfælder sig i cylinderen og med tiden laver en uigennemtrængelig bariere så undersiden af cylinderen ingen køling for, hvad er den bedste løsning på dette?
Any idears folks.

Mvh

Franz

Hejsa. Jeg har købt mig en Elvstrøm 32, da jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af UTZON-25 på 13-12-2015 06:04
Hey Franz !

Punkt 1 : De to wiresæt der generer dig afmonterer du, blokke + tov + div. splitter både BB og SB , mærkes og gemmes væk til evt. senere brug.

Punkt 2 : Din propel kunne ligne en GORI ( 12 x 9 L ) ! ! !, men det finder du ud af når du kigger efter da det står på den. De 12 tommer er diameteren, og de 9 tommer er stigningen. Hvis din Yanmar leverer 1000 Rpm. til propellen pr. Minut ved fuld fart frem , flytter den båden ca. 8 sømil teoretisk set. Der er dog et vist slip da vi bevæger os i vand, så den reelle fart vil være 5½ sømil eller knob i timen.
For at gøre en lang historie kort, find en 3 bladet propel hos Yanmar eller RUDE der passer på din akse diameter og konus, faste blade Alu. Stål eller Bronze.
Og få så målt motorens omdrejninger i vandet, så du rammer Max. Rpm.

Din foldepropel er et kompromis der vil øge bådens sejlegenskaber, under sejl.

Mit bud er også et kompromis der vil øge bådens sejlegenskaber, for MOTOR ! ! ! - men det vil så til gengæld hæmme farten for SEJL fra 6 knob til 5½ knob , men det er mit svar på dit ?
 

Det kompromis er jeg udemærket tilfreds med. Og har fundet en propel der burde du, skal lige have det checket en ekstra gang .-)

1 til 1/2 knop nedgang ofrer jeg gerne for at få en større manøvredygtighed, når nu man altså ikke har omkring 12000 til en tre bladet propel stående på budgettet. Og den skal jo heller ikke toptrimmes, ej heller sejle kapsejlads.

Men med tiden (økonomi) kan det jo være man gør lidt mere ud af det. Det store problem er nok at det lavløns job man har tager al fritiden .-)

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også