Elvstrøm 32 nybegynder

Hejsa.

Jeg har købt mig en Elvstrøm 32, da jeg har savnet det at sejle utroligt meget.

Nu er det så jeg finder nogen der har erfaring som jeg kan trække på om dette og hint.

1. Der sidder en lille folde propel på, som absolut ingen bakevner har, hvad kan den skiftes ud med så navigations evnen forhøjes ved havnemanøvre? Den fungerer fint i fremad, men laver næsten intet i bak.

2. Båden er udstyret med en Bermuda rig, nu er jeg ikke ræser typen, og syntes det er ok at gå 5 knop istedet for 6, så hvad kan jeg gøre for at simplificere denne rig så jeg ikke konstant skal slås med de 3 wire der går ud til agterenden, er det ikke nok med den ene wire der er i midten?,og skal jeg have de wire på der gør det muligt at 'svaje' masten? Alstå dem der sidder midskibt, lige en anelse agter for masten i både styrbord og bagbord. De eneste sejl jeg har er en Genua og et Main sejl, så jeg bruger ikke spiler eller andet.
3. Der er også utroligt mange reb som jeg ikke er sikker på at jeg skal bruge. Der er eks 3 reb der går op i bommen, og det er kun den ene der bruges til at holde sejlet stramt bagud.
4. Nu er det en dejlig gammel Yanmar der sidder i, og som så kører den perfekt, men skal dog have den splittet ad for at gennemgå kølesystemet. Der er ingen søvandsfilter på, og det er vel heller ikke fint nok til at tage de småting som bundfælder sig i cylinderen og med tiden laver en uigennemtrængelig bariere så undersiden af cylinderen ingen køling for, hvad er den bedste løsning på dette?
Any idears folks.

Mvh

Franz

Hejsa. Jeg har købt mig en Elvstrøm 32, da jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til Ellida.
Det er bagstag, en til hver side, og det sidder lidt lavere en den almindelige (i midten) bagstag. Derfor skal jeg være i meget stille vejr og lige op i vinden for at kunne hejse sejlet (og selv da driller det). Og når jeg har vinden ind agter gnubber wiren sig på sejlet lige meget hvor meget jeg har slækket det stag.
Håber jeg fik forklaret det lidt tydeligere.

Mvh
Franz

Glem det Lynæs, du kan åbent bar ikke forstå hvad jeg skriver. Jeg syntes livet er for kort til at mundhugges, så jeg trækker mig hermed ud af denne tråd. og lader bedrevidende komme til.
Alle ønskes hermed en glædelig jul, samt et godt nytår

Tillykke med 32éren.

Det sjove er at skroget er bygget med adskillige forskellige overbygninger og også adskillige rig typer.
Den er solgt under forskellige navne, afhængig af hvem der har bygget osv.
Elvstrøm ½ ton
Elvstrøm 32 (med forskellige overbygninger)
Elvstrøm Cruiser (med forskellige rig typer masthead til et par brøk variationer)
Blue Leth 32
Blue Dane 32

Så hvis du kigger rundt er dt mage rig typer at finde på det der reelt er samme skrog.

Motormæssigt er der også meget forskelligt, som jeg husker det står motoren langt fremme i Elvstrøm½ ton og Elvstrøm 32, Begge disse har en eller anden form for højt beliggende center cockpit.
Mens de senere er mere traditionelle og har motoren længere agterude. nogle med aksel, andre med drev, og mon ikke der er enkelte der kun er med en påhængsmotor. Nogle maskiner er små, fra 5 -7 Hk. Andre er noget kraftigere.

Så når du kigger dig omkring, er der virkelig mange forskellige varianter og indretniger af både rig og meget andet.
Sågar rat styring er set :-)

MVH Njord

MVH Njord

Nu har du fået rigtigt mange gode kommentarer - Men det ER jo svært at rådgive uden at stå ved siden af båden, og der er åbenbart mange muligheder for hvordan det er lavet.

Derfor synes jeg at du skal snakke med nogen erfarne sejlere - gå ned i din havn - spørg i sejlklubben, om der ikke er nogen erfarne sejlere, som vil kigge på din rig, og give dig gode råd.
Ikke for at lokke dig til kapsejlads - men spørg nogen af dem som faktisk sejler kapssejlads, om de vil hjælpe - det er sandsynligvis dem, som har mest forstand på at trimme en rig, og som har mest erfaring med styrke og belastning.

Folk vil som regel gerne hjælpe - og hvis man giver en god flaske rødvin, så bliver alle glade.

Jeg vil ønske dig rigtig meget sejlglæde med din nye båd - det er sikkert en god båd.

OBS - En anden ting du kan have stor glæde af, det er at melde dig som gast til den lokale onsdags-kapsejlads (eller torsdag/tirsdagosv...) - Man kan vist altid bruge en ekstra mand/kvinde ombord - og du vil selv lære rigtigt meget af det, med hensyn til sejlteknik. Kapsejlads er meget lærerigt, fordi man virkeligt udnytter bådens muligheder - og spændende, fordi man også nogen gange sejler helt tæt. Det kan du bruge når du sejler tur i din egen båd.

MVH A.
 


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg har FlexOfold og 16 hk. som giver gode havnemanøvre på vores 30 f. sejlbåd.

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Annonce
Bedste manøvreegenskaber opnås, når propellen er anbragt ret tæt ved roret. Det giver en kraftig vandstrøm forbi roret og god rorvirkning allerede inden båden gør ret meget fart gennem vandet.
På den aktuelle båd er propellen anbragt langt foran roret. Der er rorets virkning, både ved frem og bak, i højere grad afhængig af båden fart gennem vandet.

Finnband
Bagstag sidder der 2 af på en båd. En i hver sin side bagpå. De bruges primært til at holde forstaget stramt så genuaen eller fokken ikke falder ud til læ side. Den luv side sættes hårdt når det et blæsevejr og den læ slækkes helt af. Sekundært har de den betydning, at de hjælper med at holde masten, så den ikke falder over bord. Når du strammer dem vil det hjælpe på komforten, idet båden ikke ligger så meget ned. Samtidig kan du gå meget højere ( tættere) til vinden. Bagstag var især brugt på både fra midt halvfjerdserne til ca 1990. Siden har man grundet udviklingen indenfor sejl, mater og båddesign ikke brugt dm så meget.
Det er vigtigt, at man slækker den (nye) læ side i vendingerne og strammer den luv side. Dette er selvfølgelig en ekstra arbejdsgang på kryds, men giver mere sejlglæde og bedre komfort.
Hækstaget er beregnet til at justere mastekrumningen og kaldes også bådens speeder. Stram for at flade storsejlet så du får mindre kæntring på kryds og slæk i let luft og på læns for at få mere hult sejl. dette giver mere fart.
Det kan anbefales at lære mere om emnet, hvis man vil have glæde af sin sejlbåd.
Dine manøvreegenskaber for motor baglæns skal bare læres. det kan ikke sammenlignes med at sætte bilen i bakgear og styre. Du skal vænne dig til at bagenden trækker i en retning med skruen i bakgear og at skruen er på den forkerte side af roret. Det kan du ikke ændre ved at skifte til en anden skrue.
En Elvstrøm 32 sejlbåd er en fantastisk sejlbåd, som er konstrueret til kapsejlads. Den skal man lære at sejle, men når man kan det er jeg sikker på, at den giver en masse regulær sejlglæde.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Hey Franz !

Punkt 1 : De to wiresæt der generer dig afmonterer du, blokke + tov + div. splitter både BB og SB , mærkes og gemmes væk til evt. senere brug.

Punkt 2 : Din propel kunne ligne en GORI ( 12 x 9 L ) ! ! !, men det finder du ud af når du kigger efter da det står på den. De 12 tommer er diameteren, og de 9 tommer er stigningen. Hvis din Yanmar leverer 1000 Rpm. til propellen pr. Minut ved fuld fart frem , flytter den båden ca. 8 sømil teoretisk set. Der er dog et vist slip da vi bevæger os i vand, så den reelle fart vil være 5½ sømil eller knob i timen.
For at gøre en lang historie kort, find en 3 bladet propel hos Yanmar eller RUDE der passer på din akse diameter og konus, faste blade Alu. Stål eller Bronze.
Og få så målt motorens omdrejninger i vandet, så du rammer Max. Rpm.

Din foldepropel er et kompromis der vil øge bådens sejlegenskaber, under sejl.

Mit bud er også et kompromis der vil øge bådens sejlegenskaber, for MOTOR ! ! ! - men det vil så til gengæld hæmme farten for SEJL fra 6 knob til 5½ knob , men det er mit svar på dit ?

Fjernet af moderator
(Årsag: Spam-robot)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fjernet af moderator
(Årsag: Spam-robot)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også