Akustikloft, nyt hus

Hej LDSere

Jeg skal i gang med at have bygget et nyt hus (juhu) - 1½ plans hus, med køkkenrum på overetage, med loft til kip. Materialer er de almindelige træ- og flisegulve, vandskurerede vægge, profilbrædder på loft.

Det er lig dårlig lyd, hvis vi ikke gør etellerandet. Og vi kan ligeså indarbejde akustikforbedringer, inden vi starter byggeriet.

Jeg tænker at lave nogle felter i profilbræddelofterne, hvor der kunne sidde Rockfon/Ecophon plader og tilsvarende på øvre del af vægge i rum med loft til kip. 30-40% af gulvarealet.

Er der nogle af jer, der kan foreslå bedre/enklere løsning? og kan løsningen bruges brandteknisk? Kan al den isolering, der alligevel ligger på lofterne, bruges som en del af lyddæmpningen?

Og lad være med at foreslå troldtex, jeg kan bedst lide nogenlunde glatte overflader;- ) 

På forhånd tak for hjælpen

Dbh Lars

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja, glatte rene overflader = rungende "badeværelser / kirkerum"...

Der er så kun den mulighed at sætte diffusere op på vægge og lofter, Men det kan jo så gøres mere eller mindre elegant  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg ville foreslå t- - - - - -  -  Nå nej det var det jeg ikke måtte sige

Og mere seriøs, man kan få gips plader med huller i som akustik lofter. Det er lige så effektiv som det (unævnelige) Men det er jo ikke helt glatte. Ellers er der de rockfon plader du selv nævner  Det er tynde rockwool plader der er beklædt med et hvidt stof af en art. De bruges meget i kontorer. De har en ensartet hvid mat overflade. Hvis man skal bruge den isolering der ligger over til lyddæmpning, skal lyden jo derop. Og det kan kun gøres med perforerede plader. Altså plader med huller i på mere end 20 -25 % af arealet. Dampspærre er ingen hindring.

Det med at sætte det op i felter, synes jeg der skriger mere end hvis det er ensartet. Og det hjælper ikke ret meget. Du har i runde tal et gulvareal, vægareal og loftareal sådan ca, med 1/3 til hver. Så lyddæmper du på 40% af den ene 1/3 del.

De der profilbrædder var moderne i min ungdom, (længe siden)

Mit forslag er (når du har valgt en løsning fra) at du sætter rockfon plader op på alle lofter, både skrå og vandrette. De giver godt nok lidt mere udfordring med at hænge lamper op end både troldtek og akustik gibs plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mineraluldplader har den ulempe at du næsten ikke kan male dem uden at ødelægge de akustiske egenskaber. Endvidere kommer de i plader og du få smalinger.
også herfra: hulgips , pladerne bliver spatlet og det bliver et eensarted look. Der fås rigtig mange hulmønstre.

og for gud skyld - vær ikke nærrig med dem. jo mere areal jo bedre. i daginstitutioner bruger men i dag gerne 120% af gulvet.

tag en tur i weekenden og glo igennem vinduerne i nye børneinstitutionere i dit område for at få lidt inspiration.

Mineraluldplader kan du også bestille som billede - bare send dem en jpg.
glemte lige:
http://www.hfb.dk/lyd-og-akustikregulering

og hvis du er til "træloft" tjek Resopal.
Hej LDSere

Tak for jeres svar - jeg ser om jeg kan få lavet en elegant løsning med Rockfon/Ecophon (uden at det ligner et kontor for meget), det ser ud til at være det bedste.

Mvh Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også