Udskift halogenpære i loftspots

Jeg vil være meget taknemlig, hvis nogle kunne vejlede mig i, hvordan man skifter pære i denne loftspot. 
Vi har hele huset fyldt med disse loftspots og har store udfordringer med at udskifte pærerne når de springer. 

Der sidder ingen fjeder/ring foran pæren som kan tages af. Sølv-ringen er en del af spotten der ikke kan tages ud og man kan derfor ikke få fat rundt om pæren. Vi har en enkelt gang haft held med at trykke opad på pæren og dreje, men ved andre forsøg har det også resulteret i at flere lamper er gået op i loftet og ikke kan sættes på plads i rammen igen.

Findes der et værktøj/sugekop man kan få pæren ud med? 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til 

En GU10 sokkel er netop beregnet til at du skal skubbe lidt op og så dreje.. 

Hvis du ikke kan få fat omkring lyskilden med fingrene, kan du måske få bedre fat med en spidstang, men det kræver at du er lidt forsigtig så du ikke knuser kanten på lyskilden. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for svar :-)

Der er desværre ikke plads mellem pæren og "sølvringen" til at få en spidstang imellem.
Derfor jeg tænker, at der må findes noget man kan holde fast med ude på glasset, såsom en sugekop.
Men spurgte i et byggemarked efter en mini-sugekop og det var bestemt ikke noget de havde hørt om.
Men problemet er at du skal trykke op samtidig med du drejer...
Den ene lampe jeg har med GU10 er der heller ikke god plads, men ved at trykke med to fingerspidser(pege og tommel) samtidig med man drejer, plejer det at gå.

Men det lyder ikke godt at hele lampen sidder løs, så du kan trykke lyskilde med fatning bagud.
Tag en enkelt lampe ud, så du kan se hvordan den ser ud på bagsiden.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er også muligt at spottet skal trækkes ud af dåsen, og så sidder fjederen bagpå. Det gør den på mine.
Der skal trækkes en del før de giver sig. Du burde kunne se nedefra om de hviler på en kant.
Tak for svar Kaw.
Der var ikke fjeder på den pære vi fik ud. Så det er, som PinkHenrik skriver, en pære hvor man skal trykke op og dreje. De sidder bare så stramt, at man ikke kan gøre det med fingrene. Og der er ikke plads til at bruge værktøj rundt om pæren.

Men jeg har nu brugt tiiiiimer på internettet og har fundet en halogenpære-holder med sugekop som skulle kunne bruges til formålet. Så den sætter jeg min lid til:-)
Annonce
Gå ned i BR/toys r us og køb en børne-pil med sugekop, eller et af de der "klister dyr", de kan sikkert også klare opgaven for dig, og du har fat i en løsning inden for kort tid, og til få penge.

 

Sæt et stykke kraftig tape over glasset, så du har noget at tage fat i, når du drejer pæren.

Tyggegummi ? 

Og skift dem så ud til LED nu når du er i gang - så skal du ikke skifte foreløbigt igen og sparer en del i forbrug.

I en ordentlig kvalitet - varmhvid 2700K og Ra/CRI på over 90, og skal det være rigtigt godt så de nye COB-led ( Chips On Board ). Så vil du ikke kunne se forskel på lyset fra din halogenpære og LED.

Eksempel :

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

PS: De der byggemarkeder skulle ha nogen tærsk! Sammen med adskillige lamper med ovenforstående lyskilde, vedlægges der en sugekop med et lille øje til en snor

 

Tak for de mange gode forslag.
Desværre har vi stadig ikke haft held med at få pæren ud. Den sidder simpelhen for stramt til at tyggegummi/"elefantsnot", "klisterdyr", tape, gummihandsker mv. kan dreje den.
Sugekoppen fra byggemarkedet viste sig af være 2 mm. for bred til at kunne suge sig fast til glasset på pæren, så det lykkedes heller ikke.
Det er altså op af bakke!!!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis