Varmeforbrug i nyere huse

Hej med jer.
Jeg er flyttet i mit nybyggede hus, og har nu boet der i knap et år. Huset er bygget efter BR10, og er 164kvm. Vi bor 2 voksne og et barn på 2 år. Huset er opvarmet med fjernvarme. Går meget op i klima, grøn energi osv. Vi bruger ca 10Mwh om året på varme.

Fik at vide af byggefirmaet at varmeforbruget godt kunne være højere det første år, pga det tog lang tid inden den aller sidste byggefugt forsvandt.. Er det en and, eller har i andre oplevet det?

For jer der har huse der er nogenlunde sammenlignelig 2005-2015, hvad ligger jeres varmeforbrug så på i mwh?

Min fjernvarme unit fra wavin med varmeveksler er insralleret inde i et stort "kabinet" af ca 20mm tyk isolerings skal. Rørene og selve varmeveksleren til brugsvandet er uisoleret inde i kabinettet. Ville der være noget at hente i at efterisolere dem, selv om det er inde i huset hvor der er 22-23 grader?
Alle rør, ventiler, gulvvarmeslanger, fremløb og retur udenfor kabinettet er korrekt isoleret med rørskåle.

Det er næsten den eneste billige forbedring jeg kan komme i tanke om. Der er allerede 500mm isolering på loftet og energiruder osv.

Ideer til små forbedringer er velkommen. Er lidt klimanørd, og havde pengene været til det, havde jeg gerne købt en ordenlig omgang solceller. Men det må vente et par år.

Kommer cirka til at bruge 26-2800kwh el om året for 3 mennesker, det er jeg egentlig ok tilfreds med. Men havde håbet varmeforbruget ville være lavere.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Byggemandbobber på 13-12-2015 15:17
Kuk kuk

Er gøgen allerede kommet . Det er da svært at svare på dit spørgsmål uden at kende dit brugsmønster. Jeg bruger da mere energi til varme, end du gør. Jeg bruger ca. 15 - 16 MWh i et hus på 150 m2. Mit hus er så betydelig ældre end dit. Med hensyn til din varmeunit synes den at være isoleret tilstrækkelig.

At varmeforbruget kan være større det første år efter opførelsen, har jeg selv oplevet, så det kan godt være rigtigt.


fase
Tak for svaret. Ang. Forbrugsmønster, så er der gulvvarme i hele huset, og vi har 22-23 grader. I snit er der 2 personer der tager brusebad i døgnet. Ikke mere end 5-8minutter pr bad.

I sommermånederne hvor der ikke blev brugt energi på at varme huset op, brugte vi 0,25-0,30Mwh, hvilket man så kan konkludere er det man cirka bruger på det varme vand.

12mdr x 0,3Mwh= 3,6Mwh

Dvs. Cirka 6,4Mwh årligt til opvarmning af selve huset.
Vi brugte i 2013 lidt over 20 MWh. Vi har 179 kvm, hus fra 1979 med super lavenergivinduer fra 2012, 2 voksne, 3 børn.

Og det forbrug til varmt vand passer fint med det vi også oplever.

Så jeg ville ØNSKE at vi havde jeres forbrug :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis