Udsugnings motor

Hej.

Jeg har et mere teknisk spørgsmål vedrørende støvsugning. 

Som personen har problem med i denne tråd :Udsugning som støvsuger duer ik

Hvor han for at vide at den ikke er bygget til at være en støvsuger.

Her er mit spørgsmål så. Jeg har sugeren fra et udsugningsanlæg, en magen til den på det første billede.

På den måde vil jeg for et større sug, men den vil så ikke kunne tage de helt stor genstande længere, men det er heller ikke meningen.
Min bekymring er at hvis jeg gør dette, vil modstanden motoren for når den skal dreje rundt blive for stor og der med brænde af. Er der nogen derved noget om den slags, håber jeg de kan hjælpe mig.

Den skal bruges på mit værksted, hvor den skal bruges til støvsugning af gulve og kobles på den håndholdte træ maskiner som fræsere og slibere. Planen er at sætte de 80 mm rør op jeg har og bruge dem som udtag forskellige steder på værkstedet.

Alt snak om at have en altmindelig støvsuger er udelukket så er det sagt, bare så der ikke er nogen der begynder med det..

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har desværre ingen erfaring eller brugbar viden på området, men vil opfordre dig til at se Matias Wandal's glimrende video på YouTube hvor han bygger en værksteds støvsuger ☺
Jeg tror ikke du få megen succes med at koble en udsugningsmotor på håndholdte maskiner, da der er behov for et større sug. Her egner en støvsuger sig altså bedre, også selvom du ikke vil høre om det.

På mit værksted har jeg en spånsuger til min stationære rundsav og tykkelseshøvl, og så har jeg rigget en Festool støvsuger op med et 50 mm rørsystem til brug med håndrundsav, overfræser og div. slibemaskiner.

Med venlig hilsen

Anders

Så er det fordi du ikke forstår hvad den skal bruges til. Den skal bruges som en støvsuger, men en udsugnings motor kan ikke lave det høje undertryk som der skal til for at få et kraftigere sug. Så derfor vil jeg bygge den om så jeg ikke har alt det "spild" plads omkring møllen.
En støvsuger som den jeg ønsker mig koster 10.000 og opefter. Det er ikke nok med en industri støvsuger.

Det var derfor jeg ikke havde brug for indlæg om støvsugere, af den simple grund at de ikke kan levere det sug jeg har brug for.

Jeg kan ikke se at du skulle kunne øge sugeevnen nævneværdigt ved at bygge den om.
Jo lidt vil du selvfølgelig vinde, ved tæthed og ingen slør, men motorstørrelsen afgør hvor meget "power" du kan hive ud af den.
Og så er der lige slangernes diameter og længde...Jo større og længere de er, jo mindre sug vil der være tilbage.
Men spændende projekt...husk at tage billeder og lad os endelig høre dine erfaringer.
Hvordan vil du separere støvet fra motoren ?

Men kik hos Mathias Wandel, han har faktisk bygget en  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
JEG VAR MED TIL AT BYGGE ET ANLÆG EN GANG FOR MANGE ÅR SIDEN DA JEG STOD I LÆRE SOM SMED JEG ADVAREDE TIT OM UDVIKLINGEN AF DET I DET AT JEG SYNTES AT MUNDSTYKKER VAR FOR SMÅ OG LIGELEDES SLANGERNE FOR TYNDE IKKE GENNEMGANG NOK TIL TRÆ SPÅNER JEG TROER IKKE DU KAN NØJES MED 80 MM SLANGEN SKAL KUNNE TRANSPORTERE DE STORE SPÅNER OG HVIS DU SÅ HAR LIDT FART I LUFTEN SKAL DET NOK GÅ JEG TROR DER FINDES TABELLER OVER DET PÅ NETTET MEN JEG HAR IKKE SELV LÆST PÅ DEM

PEK

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis