Bogkasser

Hej.

Fruen ønsker et par bogkasser lavet efter mål.

Jeg har lavet følgende udkast i sketchup: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5367118/cutlist-bogkasser.png som benytter 18mm birkekrydsfiner.

1: De skal ophænges i væg af letbeton. Samme væg holder dog fint en 3 meter lang bordplade på 38mm med liste på væg samt ben under. Hvordan skal jeg ophæng bogkasserne? evt. med 2 stk lister skåret i smig?

2: Vægten bliver høj - Der skal stå mange mapper i dem. Er lim og sømpistol nok?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Jeg ville nok bruge 8mm dyvler til samlingerne, for lim på endetræ af xfiner er ikke det stærkeste (og søm giver ikke styrke).

Din ide med 45 graders lister (french cleat) er rigtig god, jeg har hængt mange tunge ting op på den måde. Du kan jo også vælge at skære dine kassers 4 sider i 45 grader, så dine hjørner bliver flotte...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for dit svar
Søm var blot for at holde formen mens lim tøre.
Vil kiks/fisk være stærkere end dyvler ved samlinger?
Jeg vil lige overveje om ikke kanter skal være i 45 grader.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg er ikke sikker... har ikke arbejdet med kiks.
Når jeg skrev med de 45 grader var det fordi at endetræet på xfiner jo ikke er det kønneste at kigge på, hvis det skal stå råt. Men hvis det skal males kan du jo sagtens spartle det pænt.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg vil efter min bedste overbevisning mene at de såkaldte kiks/lammeller er lige så godt som dyvler.

Og "kiks" er nemmere at få til at passe end dyvler der (skal passe 100% overfor hinanden) men dyvler har været brugt i mange år tier efterhånden, med susses.


Når du limer skal du "bare" sørge for at du får lim i dine ud fræsninger og på dine "kiks" et tyndt lag på begge parter, og spænd så sammen efterfølgende så limfugen er/bliver helt tæt.

Mange begår den fejl "mener jeg" at de (pølse-limer) du forstår sikkert?

Pva lim (alm hvid lim) er nemt at "nuldre" af fingrene bagefter, om du ikke har en egnet pensel for hånden.

Brug ikke børnenes skolelim til sådanne projekter, det er beregnet til papir og er som sådan egnet til det.

For øvrigt findes der et utal af forskellige typer lim, næsten til ethvert formål, lim er ikke bare lim.

Det gælder for de former for limning jeg kender til, at der skal smøres/påstryges lim på alle flader, ikke for meget/lidt.

Påføres der for meget er det jo bare spild.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Et godt trik til at fjerne den overskydende lim, når du har presset dine plader sammen.
Tag en håndfuld savsmuld fra din rundsav (overskud når du lige har savet pladerne ud) og gnid den ind i den tørre lim. det "nulrer" limen fint af, og fylder eventuelle små huller ud (men de skal være meget små) 

Andre bruger et sugerør, på indvendige samlinger. Du presser det bare ind i hjørnet, og det tynde plastik kan sagtens komme helt ind i hjørnet. Så kører du ned af med sugerøret, og dermed skubber du den overskydende lim ind i røret 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også