Ventilationskanaler

Jeg skal have udluftet krybekælderen for fugt og radon og vil derfor lave en aftrækskanal, der går op gennem taget. Kanalen kommer til at passere tæt forbi badeværelset, hvor jeg også skal have lavet en ny ventilationsløsning.

Jeg skal have en mekanisk ventilator både på badeværelset og i krybekælderen

Mit spg er derfor om det kan gå an at føre disse to sammen til én aftræksventil i taget?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ventilatoren i krybekælderen vil skubbe radon ind i dit badeværelse, medmindre ventilatoren på badeværelset er tændt og yder samme eller større tryk end den i krybekælderen. Ventilatoren på badeværelset vil endvidere skulle arbejde ret hårdt for at skulle luften ud imod den luft der kommer nedefra.

Jeg ser dog ikke noget problem i at føre rørene parallelt og så lade dem munde ud i samme taghætte.
Vil du have dem begge til at køre konstant? I så fald kan du vil i princippet godt have de to rør samlet og én kanalventilator siddende efter samlingen. Hvis du vil have fugtstyret udsug i bad er du vist nødt til at have dem i hver sit rør af årsagerne som pilehave nævner.
Du skal ikke køre dem sammen. du vil få radon ind i dit badeværelse som pilehave skriver.
Så de skal kører hver for sig. Ventilationen til radongasserne behøver kun er rør med en indvendig diameter på 40 mm. derved tager to rørføringer, af badeværelse og krybekælder, ikke særlig meget plads.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Tak for svarene!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis