Udskiftning af hovedhane, utæt bly-støbning og gult vand

Kære LDS'ere,

Vi har fået udskiftet vores hovedhane (billede 1) og i den forbindelse kunne VVS'eren konstatere, at bly-støbningen i kransen mod gulvet, var utæt. Han kunne stemme det op, så det igen er tæt - For nu. Efterfølgende har vi haft problemer med "gult uklart vand" (billede 2) og er ret bekymrede for om der nu er bly i vores drikkevand 

VVS'eren siger at vandet ikke kan have noget at gøre med det de har lavet og anbefalede, at jeg skrev til vandværket, hvilket jeg nu har gjort.

Da jeg ingen erfaring har med VVS-arbejde, ville jeg høre jer om I har nogen idé om hvad der foregår og hvad jeg skal gøre?

Pfh. tak,
Vh. FF

Billede 1

Billede 2

 


Mvh. Familiefar

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rolig - Det er ikke bly i vandet - det vil du ikke kunne se. så meget galgehumor.

Jeg kan ikke erkende at der noget blyrør. Har VVSeren sagt at der var noget? Det jeg erkender er et forzinket stålrør med lidt maling på, der gå i stikledningen på en regress. Stikledningen er i føringsrør. Ingen bly i kontakt med drikkevand (jo - måske i malingen)

Angående det gule: Der aflejer sig altid noget okker & jern og måske svovl sammen med kalken i drikkevandsledninger. Lukker man for vandet (og det har VVSeren jo været nød til for at kunne arbejde) og åbner igen, så sendes der trykbølger igennem rørene, der virvler lidt af snavset op.

Det smager ikke godt, det kan lugte lidt, men det er ikke sundhedsfarligt.

Det du skal gøre er at skylde ordentlig igennem (alt efter stiklendingens længde: 10-20 min). Noget af det snavs der blev vivret op er måske på størrelse med en sandkorn, derfor anbefaler jeg også at rense perlatorer bagefter.

 

 

 

 

 

Måske der er tætnet med bly, mellem selve vandrøret og opføringsrøret, for at gøre vandtæt, for opstigende grundvand.
Er det tilfældet, har bly'et jo ikke kontakt med drikkevandet,.,

Vi prøver igen, i morgen --
Måske der er tætnet med bly, mellem selve vandrøret og opføringsrøret, for at gøre vandtæt, for opstigende grundvand.
Er det tilfældet, har bly'et jo ikke kontakt med drikkevandet,.,

Vi prøver igen, i morgen --
Vandværket har svaret flg.:
"Du behøver ikke være bekymret for om der kommer skadelige mængder af bly i vandet.
Dels udfælder bly stort set ikke til vandet og dels er der tale om så lille et areal med blyoverflade at det ingen betydning har.
Det gule i vandet er med 99,9% sikkerhed misfarvning med okker, dvs. jernpartikler der er naturligt forekommende i det vand vi leverer. Det er ganske ufarligt, der er hverken skadelige bakterier eller kemiske stoffer i det.
Jeg tror der er hvirvlet lidt okker op fra din stikledning som konsekvens af reparationen (lukning af vandet) og måske er der blevet bedre gennemgang for vandstrømmen.
Hvis du skyller på en hane 10 minutter til et kvarter, tror jeg problemet med misfarvning er væk."

Så nu er vi igang med at skylle igennem og har således lukket helt op for to haner og så krydser vi fingre for, at problemet bliver løst...

Mvh. Familiefar

T.o.: Efter 45 minutter med fuld knald på 2 haner er vores vand igen klart

Mvh. Familiefar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også