Betontag bliver vådt på indersiden når det er regner

Hej,

Vores gamle tag af beton tagsten (42 år) bliver ret vådt på indersiden når det regner.

Dvs. overalt på taget er der steder hvor tagstenene bærer præg af at være fugtige, de værste steder får man lettere fugtige fingre af at røre ved taget.

Desuden er jeg bange for at der er lidt begyndende svamp på et par lægter  - se billederne.

Er det normalt for så gamle betontage, at de bliver våde på indersiden? eller har vi travlt med at få sparet sammen til et nyt tag?

Vi havde egt. tænkt at få udbedret rundt om et velux vindue vor vandet løber ind, men vi er begyndt at overveje om de penge egt. går til spilde fordi taget bør skiftes snarest.

Jeg er meget taknemmelig for at høre om jeres erfaringer.

Mvh, David

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad er det dog for et besynderligt hul på billede 20151203_212428?
At lime betontagsten sammen og undvære undertag er godt nok en billig 70er løsning (eller skal man være høfligt og sige: økonomisk fordelagtigt?). Limen er vist lidt træt efterhånden som mange storme har rykket i stenene. Det er utroligt, hvad man troede engang kemi ville kunne.
Men det meste vand kommer jo igennem de vertikale samlinger.

Hvordan har lægterne det i øvrigt? Hvis der ellers er ventilation nok i tagrummet, burde de kunne holde til lidt fugt en gang imellem i kortere tid. Den hvide belægning kan være saltudvaskninger fra betonsten, lidt salpeter, ikke noget kritisk. Hvordan føles det?- saltet eller svamped? Hvordan smager det?

Normal bliver betontagsten møre fra oversiden (frostsprængninger, afskalninger, revner og knæk). De lokale eksponeringer er meget afgørende for levetiden. Så ingen generelle råd 42 år = færdig.
At skifte tag (og bygge et godt fast og ventileret undertag) er en større opgave, normalt ikke for LDSer.



Skrevet af Mjølner på 04-12-2015 10:43

At lime betontagsten sammen og undvære undertag er godt nok en billig 70er løsning (eller skal man være høfligt og sige: økonomisk fordelagtigt?). Limen er vist lidt træt efterhånden som mange storme har rykket i stenene. Det er utroligt, hvad man troede engang kemi ville kunne.
Men det meste vand kommer jo igennem de vertikale samlinger.

Hvordan har lægterne det i øvrigt? Hvis der ellers er ventilation nok i tagrummet, burde de kunne holde til lidt fugt en gang imellem i kortere tid. 
 

En kammarat har for nylig sat et velux-vindue i taget og jeg så de udtagne tagsten. De ser ud som på billederne i tråden her, og jeg undrede mig over at de var klæbet sammen med noget tjærelignende.

Det vil være interessant at se noget vejledning fra dengang den type tag blev brugt. Jeg bemærker at der ikke er brugt nakkesøm på de her sten, eller måske er der skruehuller i stenene?

Er det ikke sådan, at visse typer tagsten er så tætte at der ikke anbefales undertag?

Billederne af lægter og spær viser vel næsten at de i prefekt stand.

 

 

Hej,

Mange tak for jeres svar og bemærkninger. Hullet som ses i taget er en del af ventilationen (af loftrummet). Jeg har ikke smagt på de hvide på taglægterne, men det passer meget godt at det er nogle aflejringer. Det ligner ikke skimmel.

Jeg har nu haft besøg af en bekendt som er tømrer og han mener ligeledes at de våde områder generelt skyldes at vandet er trængt igennem betontagstenene - dog er der også nogle steder hvor en lodret fugning eller en reparation af den vandrette kunne stoppe noget af vandet. Så det vil jeg gøre.
Taglægterne er ganske rigtigt i god stand jf. tømreren.

Så vi tager lidt ro på og ser hvordan det går med taget...

Jeg har desværre fundet ud af at taget er renset og malet for godt 1 år siden. Jeg vidste godt at det var malet, men var blevet givet det indtryk (af mægler, hvem ellers?) at det var udført for flere år siden. Så nu er jeg lidt spændt på at se om vi stadig er ved at opdage skader rensningen har medført. Taget er repareret pletvis rigtig, rigtig mange steder på ydersiden - der er smurt noget plasticlignende på/i de steder hvor taget var blevet forvitret eller ødelagt af rensningen - reparationerne er nemlig udført umiddelbart efter rensningen ..

Mvh, David
Det kunne jo også skyldes kondens, i perioden med temperature omkring frysepunktet, kan der dannes store mængder kondens.
For når taget er "nymalet" burde det jo være vandtæt..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også