kulmotor gnistrer !!

Hejsa

Min ældre Dewalt kap/geringssav er begyndt at lyse en bette fra kullene..

Selve kul og kummutator ser ok ud, den kører og trækker også ok - har en form for softstart, så ingen voldsom oplevelse her.. 

- vil bare lige høre om kondensatoren er nissen i dette lille krybbespil..

 På forhånd tak for svar - Carsten 


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvom kullene ser fine ud, Er de så lange nok, for hvis de er ved at være slidt op, kan det være det.

Kondensatoren er "kun til støjdæmpning" så den er ikke skurken..

Men der kommer jo altid lidt gnister, så måske alt er ok..
For er Ankeret brændt af, gå det stærkt, og kommentatoren bliver hurtigt brændt.

Vi prøver igen, i morgen --
undskyld je_ns kondenstatoren er jo lige netop til for at "sluge" højfrequente overspændinger, så de ikke slå gnister.
Det er dele i 3kr klassen - bare man præcist ved hvilke man skal have.
Skrevet af Mjølner på 03-12-2015 13:47
undskyld je_ns kondenstatoren er jo lige netop til for at "sluge" højfrequente overspændinger, så de ikke slå gnister.
 

Jeg troede det var for at dæmpe radiostøj, at der typisk er et par spoler som netledningerne skal igennem, og så en kondensator imellem.

Altså et lavpas-filter.

 

 

Min gamle Bosch vinkelsliber, gav et ortenligt smeld og slog sikringen, det var kondensatoren, jeg afmonterede den, så kørte den igen, jeg har ikke bemærket det gav større gnister ved kullene.
Men skal da ikke afvise, den ikke kun er til at modvirke radiostøj.......

Vi prøver igen, i morgen --
Kondensator er til radiostøj. Jeg har vedligehold på omkring 50-80 enheder - boremaskiner - små og store vinkelslibere. Har aldrig set nogen forskel på hvor meget kullene gnistrer om der er kondensator på eller ej. Men kul kan blive "næsten for korte" eller der er støv i kulholder så de går træg. Men lidt gnister vil der altid være. Og er man først begyndt at fokusere på det, synes man det er meget værre end tidligere.
Vinkelslibere bliver her brugt til skæring ved svejseborde, så 50 - 75 % af fejlene er ledning der er knækket eller hugget over ved at der er tabt et stykke jern ned over. Så kan de brænde af fordi de skal hænge lettilgængelig på siden af bordet. Der bliver så nogen gange svejset hen over dem, med risiko for at der løber en svejseglød ind igennem ventilationsåbning. Hvis den finder helt ind til vikling inden temperaturen er gået af den, så har vi balladen med en afbrændt vinkelsliber.
Det er sjældent at de små bliver så gamle at kullene når at blive slidt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvilke fabrikat bruger i elmand?
På mit tidligere arbejde havde vi et stort forbrug af vinkelslibere, det var Metabo, så skiftede vi til Hitachi, dem var der aldrig problemer med (udover en ledning i ny og næ) det var også svejsning på fabrik.
det var 125mm maskiner....

Vi prøver igen, i morgen --

- kan se der er delte meninger mht. kondensatorens mission - jeg vil dog lige se om der er en bedring i at skifte den gamle - så dyr er den jo heller ikke..
ps - er det Watt-tallet der bestemmer type/størrelse..? ( selvfølgelig dog min. 250v)

 

Til je-ns De fleste er Metabo, men vi har også nogle Hitachi og Atlas copco. Og det har jo både noget med priser, rabatter, og hvad folk helst vil have. Det sidste er mere diffus for nogen vil have det og andre det andet.
Til cdp Det er ikke boremaskinens watt forbrug der bestemmer kondensators størrelse. Det er den bestemte kondensator som passer til din sav.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu kom jeg på arbejde ! ! og det er mig der husker forkert. Det er langt flest Hitachi vi har. Den med den sorte krop og grønne skal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis