Renovering af kældervæg, hvordan [Billeder]

Hej LDS

Jeg er igang med det store kælder projekt. Jeg har lagt klinker i hele kælderen og væggene står nu afpudsede efter at have været malet med lim maling og plast maling i rigtig mange år. Væggene har ligeledes haft glasvæv på flere steder, så de har kendt bedre dage.

Jeg har renset væggene ned med en diamant kopsliber på vinkelsliberen og banket det puds ned der var porøst. Det er en tør kælder men stadig en kælder uden dræn. 

Jeg påtænker at lappe de store huller først og derefter plet spartle der hvor det er værst med min nedslibning for derefter at male den rå maling med silikatmaling. Er det helt forkert eller hvordan vil i gribe projektet an?


Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jeg nok pudse op igen. Altså vande det godt, og trække et pudslag på. Jeg mener det er for ujævn til at du kan spartle det. Hvis det er det det ender med og du evt. er i tvivl om fremgangsmåde så vender du tilbage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
om det skal pudses op eller ej er jo smag og behag. En kartoffelkælder behøver jo ikke at have glatte vægge. Hvis man er til shabby chic, så lad dog være.

Silikatmaling er diffusionsåbent og nogenlunde egnet. En ren kalkning er endnu mere diffusionsåbent, smitter dog af.

BTW: Du må gerne tage aftræksventilen ud og stoppe kanalen, når du arbejder, så samler du ikke så meget skidt i ventilationskanalen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Silikat maling tror jeg ikke er helt ved siden af, det jo har nogle gode kemiske egenskaber som andre typer malinger ikke har, men der er bare en hamper prisforskel i forhold til eksempelvis cempexo eller skalcem, men kælderen skal jo ånde.
Silikat maling tror jeg ikke er helt ved siden af, det jo har nogle gode kemiske egenskaber som andre typer malinger ikke har, men der er bare en hamper prisforskel i forhold til eksempelvis cempexo eller skalcem, men kælderen skal jo ånde.
Ev: Enig i at med at pudse, det var lige en forskrivelse. Men der hvor jeg kommer i tvivl er nødvendigheden i at pudse fra guld til luft eller om man bare kan trække på der hvor jeg tydeligt at smadret væggen med sliberen. Bliver det helt håbløst?

Mjølner: God pointe med aftrækket, den er nok godt stoppet pt. efter at banket væggene ned

Chrisbo: Ja prøvede med Skalcem men syntes det smitter af og rengøring er svær. Hvad jeg kan læse herinde er der vist ingen vej uden om at ofre det som det koster med silikat hvis jeg både vil have vaskbart, kælder venligt og dækkene til en pudset væg.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad vil i bruge til at lappe de største huller samt pudse med? Gerne nogle produktnavne. Jeg er ultra fokuseret på at væggene skal kunne ånde. Da jeg har set hvad det modsatte gør.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
Jeg ville pudse det op som man nu skal. Altså forvande det godt - trække puds på i en lodretstribe på 5 -10 cm bredde - trække den af i lod med en lige bræt eller 2 m lodstok - et par meter henne endnu en lodret leder - Derefter trækkes puds på imellem disse 2 ledere, brættet / lodstok bruges så vandret til at trække af ind imod ledere. Når det er gjort 1 gang fyldes der i hvis der mangler noget, og der trækkes af igen. Nu kan du drikke kaffe / øl (når det nu er lds) eller lave en 3. evt. 4. leder og få fyldt imellem. Man går så tilbage og begynder at bearbejde væggen med et pudsebræt, når puds er fingertør. Det vil sige at et let tryk med en finger ikke skal lave mærker i puds. Kommer man for sent er det svært at gøre, kommer man for tidlig flytter man pudslag i nogle vulker.
Det er de kræfter man lægger i når man trækker pudslaget på der har stor betydning for om det hænger ved.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville også gøre som ev elmand.
bare med en udkast først af en cementmørtel 1/4 - Cement/ 4mm murersand
Som puds. En bestard mørtel 1/2/5 - Cement/Bakkemørtel/ 4mm murersand
Hvis det er en cementbaseret væg. Så har du den bedste diffusionsåbne væg du kan få.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Og nu hvor du har lagt klinkerne. Så dæk af med masonitplader og plastik ovenpå. Så skader du ikke klinkerne og du kan anvende pudsen igen som falder på plastikken.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis væggene er meget skærve og der ønskes en helt lige væg ville jeg også gøre som ev elmand beskriver.

Alternativt ville jeg bruge et tyndpuds produkt, fx med egenskaber som dette: http://www.alfix.com/facadepuds-og-maling/durapuds-710 hvis væggene ikke er for ujævne, eller overfladen bare ikke behøver være pinlig plan.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også