Hul på 20 cm diameter i murstensmur - ka det gå?

Hej erfarne mennesker.

Jeg skal have boret et nyt hul til skorstenen da den nye brændeovn skal flyttes om på hjørnet. DErfor er jeg ved at bore et nyt hul til røgrøret. Efter at have snakket med skorstensfejeren rådede han mig til at mure et isokern rør ind i muren da til røgen fra brændeovnen. For at bore ind til skorstenen skal jeg først bore igennem en ca 27 cm bred murstensmur og derefter ind i skorstenen.

Mit spørgsmål er så om murstensmuren kan tåle at man laver et hul på lidt over 22 cm i diameter uden at den falder sammen? Hullet sidder lidt yderligt - ca 20 cm fra hjørnet. Tak på forhånd!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det brude sagtens kunne gå.
du får jo en murbøsning ind bagefter, som der mures op omkring igen.
jo murbøsningen skal nok erstatte det hul. især hvis du får en af de lange modeller, der dækker både for og bag mur.

Men det kommer mere an på hvordan du banker dit hul, hvis du, ligesom mig, lever med kalkmørtel. Så skal du ikke bare begynde at banke løs, for så har du snart pillet hele din mur ned.
Jeg ville nok bore en række huller hele vejen rundt og så hugge ud med en mejsel.
Heldigvis er det 27 cm mursten og derefter leca indtil skorstenen. Planen er at bore en hulens masse huller i ca 22 cm diameter og måske nogle hulle i midten og så ellers igang med hammer og mejsel. Så murer jeg isokernrøret fast og sætter en murbøsning i og så ind med røgrøret. Lyder det ikke ok?
Hej
Jeg forstår ikke hvad du vil med isokern røret, men hvis det sådan fejeren har anvist.
Det noget af en mur, du har.. Den sidste mur jeg lavede røgrør i, bestod af 4 lag mursten, med hulrum imellem og så beton fyldt derned imellem. En gammel mur ud til stalden, som nu bærer noge store beton elementer.

Men eller lyder din plan fuldstænding som jeg ville gribe det an.
God arbejdslyst.
Ja - det er fejerens anvisning - lyder også lidt voldsomt for mig. Tak for gode svar!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis