Spots i køkken

Hej alle,

Vi er ved at renovere vores køkken og er endelig nået til at skulle sætte nyt loft op - og derved også ovenbelysning. Vi har behov for nogle nye måder at se det på og måske nogle gode råd. Vores lof har en lille hældning og der er 2,7m til loft ved højskabe og 2,4m ved vindue og bordbånd (se tegning)  

Vores køkken er ca 16kvm og skal møbleres som på billedet. Vi ønsker spots som den primære lyskilde og især nogle hen over bordbåndet. I det øvre højre hjørne skal der laves en lille spisekrog (nok et lille bord eller barbord) med en pendel henover. Men vi er meget i tvivl om hvor mange spots og deres placering.

Er der nogle kloge hoveder herinde som vil komme med nogle gode fif og erfaringer? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lav en lysberegning. fx. med gratisprogrammet Dialux.
Produktkataloger fra kvalitetsleverandører er indbygget i programmet.
Så få dig og chefen et indtryk hvordan det kommer til at se ud.

Til de billige kinaspots fås ofte ikke data såsom farvetemperatur, farvegengivelse, lysstrøm, strålevinkel og det man ellers har brug for. Det bliver et lotteri.
6 -7 LED spots dæmpbare, 5w burde være rigeligt lys.

4 over bordbåndet og 2 -3 omkring bordet.

5w lyser overraskende meget.

Find dem på ebay og køb en prøve hjem af dem i kan lide, de koster omkring 30-50kr.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Husk at LED bør have farvegengivelse på 90 ellers bliver i træt af dem. Og en farvetemperatur på ca. 4700 kelvin

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
er ret sikker på at ev elmand mener at den skal have en farvetemperatur på 2700 kelvin og ikke 4700 som han er kommet til at skrive :-)
Jeg har selv LED bånd under mine over-skabe i køkkenet (900 Lm/m og 15W/m) i 2700K med 93Ra værdi, og det er jeg pænt træt af er "for varmt" (gul) når jeg er i mit køkken, så næste gang går jeg op i 3000K.
Lysstyrken er ganske glimrende, men man oplever nogle gange at lyset "flimrer", især når jeg dæmper det (PWM dæmper), plus der er "mange skygger" grundet LED-båndet har så mange lyskilder.
Det er små irritations momenter i hverdagen, som nogle er ligeglade med, andre bliver pænt irriteret over.

Hvis du vælger at smide LED-bånd under dine skabe, så husk at vælge de "stænk-tætte", da de er MEGET nemmere at gøre rene/holde rene, end de "rå" LED-bånd, som mit er.

Det var lige nogle af mine erfaringer med LED-bånd i kabyssen.

Hvis du har overskabe hele vejen rundt ved bordet, som jeg har, så er det et ganske glimrende arbejdslys, men husk at have et "orienterings lys" i resten af rummet også, så du ikke kun har lyset fra under skabene.

Et svagt lysende LED bånd (150-300Lm/m) ved soklen på skabene under bordet, giver et meget behageligt "hyggelys" til når man skal "på natte rov" eller bare lige skal ud efter noget koldt at drikke om aftenen/natten, så man ikke bliver blændet af "det store lys".

Underordnet om du vælger spots, bånd, eller begge dele, gør dig selv den tjeneste, at du kan tænde dit lys i mindst 2 forskellige grupper, så du kan lave et "hygge lys" og et "arbejdslys", og evt. også et "spise lys".

 

Tak for input! Vi skal IKKE have nogle overskabe. Kun høj skabe (med køl, ovn og opbevaring) på den ene side. Og bordbånd med spots over på den anden side. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis